Tema săptămânii:


Dacă vrei să fii la curent cu articolele de pe blog, abonează-te şi le primeşti pe mail.

Agenda de lucru

martie 2011
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Feb   Apr »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Cutiile din pod

Metode de rezolvare a problemelor de matematica: metoda falsei ipoteze

Problemele care se pot rezolva prin această metodă sunt de două tipuri. Cele de tipul unu necesită o singură ipoteză, iar cele tipul al doilea, două sau mai multe ipoteze succesive.

Metoda se numeşte a falsei ipoteze, deoarece se consideră că ipoteza nu corespunde cu adevărul.

Pentru exemplificare voi rezolva următoarea problemă:

Într-un bloc sunt apartamente cu două camere şi cu trei camere, în total 20 de apartamente şi 45 de camere. Câte apartamente au două camere şi câte au trei camere?

Rezolvarea I. Presupunem că în bloc sunt numai apartamente cu două camere şi atunci vor fi

20 x 2 camere = 40 camere.

Diferenţa de camere,

45-40= 5 camere

apare din faptul că sunt şi apartamente cu trei camere. Cele 5 camere le vom împarţi, adăugând câte una, 5:1= 5, la 5 apartamente, pentru că unele au 3 camere. Înseamnă că sunt 5 apartamente cu trei camere, iar cu două camere vor fi

20-5=15 apartamente.

Rezolvarea II. Presupunem că în bloc sunt numai apartamente cu trei camere şi atunci vor fi

20x 3 camere= 60 camere.

Diferenţa de camere,

60-45= 15 camere

apare din faptul că sunt şi apartamente cu două camere.Vom lua câte o cameră de la 15:1=15 apartamente.Vor fi 15 apartamente cu două camere, iar cu trei camere vor fi

20-15= 5 apartamente.

Rezolvaţi asemănător problemele:
1) Într-un bloc sunt apartamente cu 4 camere si cu 2 camere, în total 24 apartamente şi 68 de camere.Câte apartamente sunt de fiecare tip?
2) Într-o curte sunt găini şi iepuri, în total 33 de capete şi 106 picioare. Câte găini şi câţi iepuri sunt în curte?

Postează răspunsurile tale la acest articol şi vei afla dacă ai rezolvat corect.

Spor la lucru!


Important!
Nu posta probleme fără a mentiona în ce clasă esti si neaparat cum te-ai gândit tu să rezolvi problema. Nu rezolvăm aici temele elevilor, doar îi ajutăm în cazul în care s-au impotmolit la rezolvare.
Mesajele care contin doar cerintele problemei vor fi ignorate.


banner-(468x90)

Câstiga un set de memoratoare pentru clasele V-VIII! Click aici.


VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (86 votes cast)
Metode de rezolvare a problemelor de matematica: metoda falsei ipoteze, 4.0 out of 5 based on 86 ratings

353 comentarii la Metode de rezolvare a problemelor de matematica: metoda falsei ipoteze

  • manuel

    suma a doua numere este 113, iar impartirea acestora da catul 9 si restul 3. care sunt cele doua numere

    • Dani

      Problema nu se incadreaza la metoda falsei ipoteze! Eu pot sa-ti rezolv si problema ta! Eu vreu sa arat cum se rezolva unele probleme si nu mi- am propus sa rezolv probleme timise de cititori,pot sa-ti verific insa rezolvarile pe care le faci! Te astept!

      • imi place ce ai scris esti foarte inteligent

        • Ani

          draga andrada,
          ai lasat o multime de mesaje, ti le-am a aprobat pe cateva…
          in primul rand, Dani este profesor de matematica, cu multi ani la catedra. la rugamintea mea, explica aici, pentru clasa a patra, notiuni diverse.
          uneori explica pentru copii, alteori pentru parintii interesati sa le explice la randul lor lor copiilor.
          daca ai evaluare luni, asa cum mentionezi intr-un mesaj, poti rezolva problemele propude de el si sa-i lasi un mesaj cu rezultatul. poti, de asemenea, daca ai de rezolvat o problema prin metoda propusa in articol, si nu te descurci, sa ceri din nou ajutorul.
          mai mult de atat Dani nu te poate ajuta :)
          poti vedea celelalte articole ale lui aici

        • Dani

          Draga Andra,
          As vrea sa intelegi,ca in acest spatiu nu pot sa rezolv toate problemele din lume! Am aratat cum se rezolva,ca model,o problema si am propus spre rezolvare una ,doua! Daca ai acest model poti rezolva si tu altele! Daca vrei sa te ajut,imi trimiti probleme rezolvate,ma intrebi ce nu intelegi si iti voi raspunde cu placere! Spor la rezolvari si succes la testul de evaluare! Sa auzim…ca ai inteles rezolvarea acestui tip de probleme!

    • marilena

      catul ne arata de cate ori este mai mare deimpartitul fata de impartitor.Problema se rezolva prin metoda figuraiva.impartitorul are un segment iar deimpartitul are atatea segmente cate iti arata catul plus inaca unul mai mic (cat este restul)
      113-3=110
      9+1=10(parti egale)
      110:10=11(impartitorul)
      11×9+3=102(deimpartitul)

  • vreau sa inteleg problemele si intrebarile! va multumesc pe ntru atentie

  • eu luni am sa dau evaluare va rog bagati probleme bune

  • dimitri ionescu

    va rog,ajutati-ma!in parc sunt cai,pauni si lebede,in total 53 de capete si 140 picioare.pauni sunt de 3 ori mai putini decat lebede.sa se afle cate animale sunt in parc?

    • Ani

      Draga Dimitri,
      Incearca intai o varianta proprie de rezolvare, posteaz-o, si Dani te va corecta daca ai gresit.
      Dar nu iti va rezolva tema!
      Foloseste modelul pe care el l-a dat in articol si incearca intai singurel, numai asa vei invata sa te descurci.

      Ani

  • dimitri

    presupunem ca sunt numai cai in parc.53×4(picioare)=212;212-140=72;72:2=36 (pasari);53-36=17(cai) p=pauni l=lebede p|–| l|–|–|–| 36:4=9 9×1=9(pauni) 9×3=27(lebede)

    • Dani

      Rezolvarea este corecta! Sunt 17 cai,9 pauni si 27 lebede.Ai gasit bine cate vietuitoare erau din fiecare specie!
      Succes in continuare!

  • ligia boazu

    am participat la concursul ,,micul matematician” unde am primit o problema de genul celor care le-am vazut mai sus, si anume: intr-o curte sunt oi, gaste si un motan, in total 41 de capete si 92 de picioare. eu am rezolvat-o prin incercari si am ajuns la rezultatul corect dar am fost depunctata deoarece nu am rezolvat-o prin metoda falsei ipoteze. este corect cum au procedat?

    • Dani

      Draga Ligia,
      La un concurs de matematica nu se specifica si metoda de rezolvare a problemei! Tu trebuie sa rezolvi problema! Metoda incercarilor…este si nu este acceptata!Mai degraba NU!Pe noi nu ne intereseaza in mod deosebit rezultatul, ci judecata,modul cum ajungi la rezultat! Pe viitor ar fi bine sa te preocupe judecata,modul de rezolvare al problemelor! Consider ca au procedat corect si nu trebuie sa fii dezamagita! Important e ca ai participat! Succes!

    • ligia boazu

      Draga Dani,
      Multumesc pentru raspuns, dar nu m-ai convins. In matematica trebuie sa ai logica si daca nu poti sa crezi ca am intuit aproapa imediat raspunsul, inseamna ca nu mai am ce sa caut la asemenea concursuri, care nu fac altceva decat sa-mi lase un gust amar.Eu am rezolvat problemele cat mai eficient posibil, chiar daca nu a placut corectorilor.Oricum, am studiat metoda falsei ipoteze si am constatat ca nu face altceva decat sa-mi distorsioneze logica. Consider ca atat timp cat ai dat rezultatul corect si-ti poti argumenta rezolvarea , nu trebuie sa fii depunctat. Ligia

    • ligia boazu

      Draga dani,
      M-am referit la ,,capuri”, in cazul gastelor. Daca tu te poti exprima prin substantivul ,,capete”, cand vine vorba de pasari, sa-mi spui si mie. La urmatoarea compunere, ar fi tare amuzant sa scriu: ,, bunica are in curte 36 de capete de gaste”. Oricum, este clar ca esti subiectiv cand vine vorba de aceasta metoda matematica, de care pana acum doua saptamani nu am auzit. Pe viitor nu voi mai participa la astfel de concursuri. Ligia

      • Dani

        Draga Ligia,
        Nu vreau sa intru in polemica cu tine! Conform DEX-ului, daca il ai,spunem…cap,capuri,s.n.Parte de uscat care inainteaza in mare;promontoriu.-Din fr.cap.Cand e vorba de animale,pasari spunem…capete!Eu asa scriu si ma exprim! Sa scrii… cum ai scris mai sus ca e corect! Nu este amuzant! Amuzant ar fi daca scrii…capuri de gaste!Mai corect ar fi…bunica are 36 de gaste!Daca are gaini,rate si gaste,cred ca ar fi corect sa zicem”36 capete de pasari”. Subiectiv nu pot fi legat de metoda! Metoda e …metoda si nimeni nu o poate combate! Poti sa participi fara frica,important e ca esti acolo si… nu se stie,ai putea sa si castigi! Inca nu ai destula experienta,cunostinte,sa faci reguli noi,iar daca ai posibilitatea sa inovezi ceva intr-un domeniu,va trebui sa argumentezi foarte bine! Cu bine,Dani.

  • ligia boazu

    problemea era asa: intr-o curte sunt oi, gaste si un motan, in total 41 de capete si 92 de picioare. Am scazut din start motanul.41-1=40 capete, si 92-4=88 picioare de gaste si oi. Rationamentul meu a fost urmatorul: era evident ca gastele erau cele mai multe dat fiind faptul ca au 2 picioare. Si am spus: daca ar fi 38 de gaste (capuri), ar avea 76 de picioare, iar oile daca ar fi 3, ar intruni nr de picioare dar ar fi prea multe capuri. Raspunsul a venit firesc, pentru ca nu era greu de aflat: gaste 36, si 72 de picioare, iar oi 4 si 16 picioare. Deci, 4 oi + 36 gaste + motanul 41 capete si 92 picioare. Corect?

    • Dani

      Draga Ligia,
      Imi pare rau, dar nu pot fi de acord cu tine! Intuitia de ce nu te-a condus si la alte numere? Te-ai dus direct la 38! De ce? Putem pune acest lucru pe seama faptului ca ai ghicit! Nu trebuie sa te descurajezi! Important este ca ai participat. Pe viitor, atentie si la exprimare, la gramatica, nu zicem “capuri” in nici un caz! Munceste in continuare si vei avea si rezultate pe masura. Cu multe incurajari, cu bine si PASTE FERICIT!

  • ralucapal

    la o librarie s-au vandut intr-o zi 250 caiete cu pretul de 1,5 lei si 1,8 lei , incasandu-se 435 lei.cate caiete s-au vandut de fiecare fel?

  • andreea

    foarte interesan si foarte explicit ,sunt in cls 5a ,acum fac met mersului invers,falsei ipoteze,reducerii la unitate,,,,problemele postate m au ajutat fff mult . va multumesc

  • UN SACOU COSTA 1500,LEI CUMPARATORUL A PLATIT IN BANCNOTE DE 100 SI BANCNOTE DE50LEI TOTAL 20 DE BANCNOTE…ASTET RASPUNSURI.. MULTUMESC

  • micu

    una din probleme legata cu cee sis este procedeul reducerii la absurd unde intervine o ipoteza contradictorie

  • adina

    Va rog ajutati-ma sa rezolv problema ca nu stiu cum sa o fac. Am incercat dar nu mi-a reusit, am nevoie de ea la scoala pana joia asta plz ajutor

    un jucator de tenis primeste dupa fiecare meci castigat 2000 de ron si dupa fiecare meci pierdut 1500 ron .dupa 18 meciuri el are 1000 de ron. cate meciuri din 18 a pierdut??

    a) 10 b)8 c) 18 d)5 e)7

  • Intr-o curte sunt pisici si porumbei.Stiind ca in total sunt 10 capete si 24 picioare, aflati cati porumbei si cate pisici sunt.

    Presupunem ca erau doar porumbei
    2×10=20 (picioare)
    24-20=4 (picioare diferenta)
    4:2=2 (pisici)
    10-2=8 (porumbei)
    8×2+2×4=24 (picioare)
    8+2=10 (capete)

  • Geanina

    Buna seara,

    Cum poti afla valoarea lui a?

    35 < 9*4+a < 40
    este o problema de clasa a III-a

  • Geanina

    Totusi ma gandeam ca pentru matematica nu prea merge asa cu incercari. Asa m-am gandit si eu, multumesc frumos.

  • Radu

    Uitati aici o alta metoda.
    Sa zicem ca un invatator are bomboane.Daca a da cate 2 bomboane la un elev i-ar ramane 30 bomboane .Daca ar da cate 4 bomboane pentru un elev i-ar mai trebui 40 bomboane.Cte bomboane si cati elevi sunt?
    Rezolvare:a=nr de elevi 35 ori 2 +30=35ori4 -40
    a ori 2 +30=a ori4 -40 70+30=140-40
    2a +30 =4a -40 100=100(bomboane)
    4a -2a=40+30
    2a =70 Acesta este un mod mult mai simplu,daca vreti sa il folositi,folositil
    a=70:2 mare placere.
    a=35(elevi sunt)

  • cum pot sa rezolv problema asta:diferenta a doua numere naturale este egala cu 668.Impartind pe cel mai mare la dublul numarului mai mic se obtine catul 6 si restul 96 .Aflati numerele

    • Dani

      Draga Madalina,
      Rezolvarea nu este dificila! Nu ai precizat ce clasa esti! Astept insa si rezolvarea ta si apoi sa ti dam indicatiile necesare. Cu bine!

  • michael

    cum pot rezolva aceasta problema de clasa a cincea : un patrat numeric 3×3 este format din 9 numere distinct asezate pe trei lini si trei coloane .Un patrat numeric se numeste patrat magic daca suna numerelor de pe linii,coloane si diagonale este aceasi.
    a)Construiti un patrat magic cu elementele multimii A={1,2,3,4,5,6,7,8,9}
    b)Numim patrat super magic un patrat numeric de tip 3×3 in care produsul elementelor de pe linii,coloane sau diagonale este acelasi.Construiti un astfel de patrat.

    • Ani

      Draga “Michael”,
      Chiar daca esti clasa a cincea, si nu a patra cum ne propunem aici, vei primi ajutor.
      Cu o conditie: posteaza varianta ta de rezolvare, asa cum o consideri tu corecta.
      Daca gresesti, vei fi corectat si indrumat corect.
      Dar aici nu rezolvam temele elevilor… si imi pare rau daca esti dezamagit.

  • michael

    am incercat dar nu prea mi-a iesit,daca ma puteti ajuta va multumesc

    • Ani

      Pana intra Dani – caci el e profesor de matematica, posteaza macar inceputul rationamentului tau.

    • Dani

      Draga Michael,
      Problema ta nu este dificila! E mai greu de scris aici insa!
      Pentru prima parte,iata o solutie!
      8 3 4
      1 5 9
      6 7 2
      Pentru partea a doua,daca ati facut reguli de calcul cu puteri, iei orice numar natural ca baza si pui ca exponenti numerele de la 1 la 9. Le asezi ca mai sus si obtii ceea ce cere problema! E mai greu de scris aici! Ar fi cam asa:
      4^8 4^3 4^4
      4^1 4^5 4^9
      4^6 4^7 4^2
      Aceasta ar fi o solutie! Sper sa te descurci! Te mai asteptam, cu bine!

  • Alinee Marie

    buna am si eu nevoie de putin ajutor. Daca jumatatea unui numar este egala cu produsul numerelor 14 si 3, afla triplul numarului la care adauga cel mai mic numar par de doua cifre. putin ajutor va rog, va multumesc mult!!!

    • Ani

      Alinee, nu spui ce clasa esti… sa iti putem adapta raspunsul…

      dar, pana intra Dani… de ce nu incerci sa scrii problema matematic? poate iti vine o idee de rezolvare. nu sunt prof de mate, dar ma gandesc ca se poate scrie asa:

      Daca jumatatea unui numar este egala cu produsul numerelor 14 si 3
      Fie a numarul cerut .
      a : 2 = 14 x 3 , de unde il aflam pe a.

      afla triplul numarului
      a x 3 = b , pe a il stim de mai sus, aflam pe b.

      la care adauga cel mai mic numar par de doua cifre
      b + “cel mai mic numar par de doua cifre ” = c
      c = ?

      Sunt sigura ca te descurci, revino cu rezolvarea, si spune-mi ce clasa esti.

  • michael

    multumesc Dani

  • Ani

    Draga Michael, sau care este numele real,
    Este politicos ca atunci cand vorbesti cu cineva sa te prezinti. Daca ai hotarat ca pe acest site sa te prezinti “Michael”, pastreaza aceasta varianta civilizata de comunicare, nu posta “………………………….” in campul de nume…

    De asemenea, Dani ti-a mai rezolvat o problema, inainte ca tu sa oferi o rezolvare proprie. De data aceasta posteaza propriul tau rationament, si nu mai cere rezolvarile.

    Multumesc pentru intelegere,

    Administratorul site-ului.

  • Miruna

    va rog ajutati-ma
    metoda falsei ipoteze:1382 creioane se pun in 90 de cutii,sunt cutii s de 12,16 si 25 creioane.Cele cu 12 sunt jum din cel cu 16.Aflati nr cutiilor de fiecare fel.

    • Ani

      te rog revino cu un mesaj in care sa precizezi in ce clasa esti, si care este pana acum rezolvarea ta.
      nu rezolvam aici temele elevilor, dar ii ajutam atunci cand rezolvarea propusa de ei nu este cea corecta.

  • alice

    SUMA A DOUA NR. NATURALE ESTE 2003.DETERMINATI CELE DOUA NR.,STIIND CA UNUL ESTE CU 27 MAI MARE DECAT TRIPLUL CELUILANT

  • Cantitatea de 340 kg ceapa s-a asezat in 8 lazi. In primele 5 s-au pus cantitati egale. In a sasea lada cu 34 kg mai mult decat in a cincia,in a saptea cu 4 kg mai putin decat a sasea, iar in a opta dublul cantitatii puse in a saptea lada.
    Ce cantitate de ceapa s-a pus in fiecare din cele 8 lazi?

    Ma puteti ajuta va rog azi?cam in 1-2 ore ca este o tema va rog

    • Ani

      Draga Alexandru,
      Noi nu rezolvam teme aici! Daca vrei sa te ajutam, trimite-ne ceea ce ai facut tu pentru rezolvarea problemei si noi iti vom spune ceea ce mai trebuie sa faci! Te asteptam.

    • gorcat

      intr-o clasa sunt 12 baieti si 13 fete
      a)calculatiraportul dintre:
      1)numarul baietilor si numarul elevilor
      2)numarul fetelor si numarul elvilor
      b)scrieti raportul procentual dintre:
      1)numarul baietilor si numarul elevilor
      2)numarul fetelor si numarul elevilor

      • Dani

        Draga Gorcat,
        Te rog sa citesti inca o data notiunea de fractie ordinara,raport, procent,banuiesc ca esti clasa a Va sau a VIa si ar trebui sa ne precizezi,apoi revino cu rezolvarea si am sa te ajut! Te astept cu drag!

  • gorcat

    nu prea inteleg nimica am o rpoblema cu pondeti si nu o stiu rezolva

  • gorcat

    nu stoiu rezolva probleme cu ponderi nu le inteleg

  • elena

    M-am impotmolit la aceasta problema (clasa a iV-a)
    O vila are 39 de camere si 102 paturi. Sunt camere cu un pat, 5 paturi si 10 paturi. Sa se afle cate camere sunt de fiecare fel, stiind ca nr. camerelor cu un apt este de 3 ori mai mare decat nr. camerelor cu 5 paturi.
    Presupun ca sunt doar camere cu 10 paturi, deci 390 paturi.
    diferenta este de 390-102=288 paturi
    Acum nu stiu cum sa mai fac. De obicei, aflam difernta dintre numarul de paturi dintre doua camere, dar aici am trei tipuri si nu stiu care este diferenta. Va rog sa imi dati o indicatie. Multumesc

    • Dani

      Draga Elena,
      Mi-e teama ca o solutie aritmetica,deocamdata, nu pot sa ti ofer si mai ales la nivelul clasei a IV a. Algebric e o rezolvare usoara! Voi mai incerca. Cu bine!

  • razvan

    mersi pentru ajutor

  • Diana

    buna ziua,
    va rog sa ma ajutati cu o problema mai “deosebita” :partajati nr.naturale de la 1 la 99 in trei grupuri cu acelasi nr de elemente si care au sumele numerelor din fiecare grup egale.
    Sunt in clasa a iv-a. Eu m-am gandit la urmatoarea rezolvare: cu suma lui gauss aflu suma nr. de la 1 la 99 si anume 4950.impartit la 3 ne da 1650. deci, fiecare grupa trebuie sa aiba 33 numere si suma fiecarui grup sa fie de 1650. Am incercat sa asez numerele in coloane
    1 2 3
    6 5 4
    7 8 9
    12 11 10 daca fac un total pe coloane imi da 26 pe fiecare coloana
    am pus numerele asa, spre dreapta, apoi spre stanga pana la 99. am adunat si pe coloana 1 imi da 1649, pe 2 imi da 1650 si pe 3 imi da 1651. unde gresesc?
    care ar fi rezolvarea( mai buna si corecta decat cum am incercat eu?
    va multumesc mult

    • Dani

      Draga Diana,
      Ideea e buna! Parerea mea este ca daca vrem sa obtinem aceeasi suma, va trebui sa facem si doua inversiuni in partajarea facuta de tine! Iata cum: primul rand va fi 1 3 2, iar ultimul 98 97 99.Aceasta pentru ca suma fiind para in fiecare partitie trebuie sa sa gaseasca un numar par de numere impare. Suma a doua numere impare este un numar par! Cu bine!

  • necunoscuta

    bua ma puteti sa ma ajutatico o problema!va rog!intrebat fiind cati porumbei si cati iepuri are nicolae raspunde:in total sunt 27 apete si 78 picioare .cati porumbei si cati iepuri are nicolae?

    • Dani

      Draga…necunoscuta,
      Sa fii mai atenta la scriere! Trebuia sa mi scrii si ce ai gandit tu pentru rezolvarea problemei. Pe viitor sa faci acest lucru si sa ne spui si clasa! Iata cum trebuie sa gandesti: presupunem ca ar fi numai porumbei;atunci ar fi 27×2=54 de picioare. Problema ne spune ca sunt 78 de piciore; diferenta
      78-54= 24 picioare,apare din cauza ca sunt si iepuri. La cate capete mai putem distribui inca 2 picioare? 24:2=12,deci sunt 12 iepuri! 27-12=15 porumbei! Cu bine!

  • Lucian

    1. La un concurs participa 90 de copii, repartizati în mod egal în 9 echipe.
    a) Cati copii se afla intr-o echipa?
    b) Care este cel mai mic numar de fete care ar trebui sa participe, stiind ca indiferent cum s-ar face repartizarea, in fiecare echipa trebuie sa fie cel putin o fata?

    E problema de la concursul de evaluare nationala … clasa a -III- a. Raspunsul la punctul B din barem a fost 81. Nu am reusit sa explic fetitei mele rationamentul de acolo …. Nu am inteles care a fost rationamentul lor cand din explicatie, nu stiu de ce pornesc de la premisa ca intr-o echipa poate sa nu fie nici o fata, cand conditia de a construi echipele este sa fie cel putin o fata … V-as fi recunoscator daca imi explicati rationamentul lor ca sincer nu il inteleg. Ori exprimarea nu e corecta sau am imbatranit asa de mult incat nu mai stiu ordinea de rezolvare din problema. Eu am mers pe premisa ca prima data trebuie realizata conditia, la fel a mers si fetita mea si i-am dat dreptate, dar stupoare raspunsul a fost gresit.

    Va multumesc.

    • Dani

      Domnule Lucian,
      Exprimarea “cel putin”o fata inseamna ca pot fi mai multe intr-o echipa! Deci in fiecare echipa pot fi pana la 9 fete! Parerea me e ca nu ar trebui sa va faceti prea multe griji!Uneori se dau notiuni care intrec un pic programa scolara, presupanandu-se ca elevii citesc mai mult decat fac la scoala; in felul acesta se face si o departajare a elevilor.Cu bine!

    • Ani

      Lucian, din perspectiva copilului care a mers la astfel de concursuri scolare, intotdeauna (inca n-am gasit exceptia), raspunsurile corecte, oricat de aberante ar fi, le stie cine trebuie.
      E foarte bine sa incurajezi copilul sa participe, dar ai grija sa-i explici ca se pot face si greseli, si poti muri cu dreptatea in mana.

      Din punctul meu de vedere, da, raspunsul este gresit. Daca conditia ce trebuie indeplinita de o echipa este aceea de a avea minim o fata, si sunt 9 echipe, atunci numarul minim de fete care trebuie sa participe este de 9. Probabil un profesor grabit a calculat baietii.

      Fetita ta nu a gresit, ii poti explica cel mult ca uneori oamenii mari sunt grabiti si iresponsabili, si nu verifica materialul de doua-trei ori, asa cum face orice elev silitor inainte sa predea un test, pentru a fi sigur de rezultat.

      Felicitari micutei, si incurajeaz-o pe viitor.

  • te rog foarte frumos sa-mi dai raspunsul si rezolvarea problemelor mele de clasa a IV-a
    THENK YOU!
    Va multumesk pentru intelegere!

    MULTUMESK inca o data!

    • Ani

      Emilia, nu rezolvam aici temele elevilor, ii ajutam sa duca singuri la capat rezolvarea pe care au inceput-o si s-au impotmolit pe undeva… din cate vad, tu nici n-ai incercat.

  • O sosea de 27 km este reperata in 3 zile.In prima zi se repara 5 pe 9 din sosea,iar a doua zi 2 pe 3 din rest.Cati kilometri de sosea au mai ramas de reparat pentru a treia zi?
    Rezolvare:

    • Dani

      Draga Emilia,
      Nu ne ai spus ce clasa esti! Daca esti clasa a IV a s ar rezolva asa:
      /–-/–-/–-/–-/–-/–-/–-/–-/–-/ 27 km
      27:9= 3 km
      5×3 km= 15 km in prima zi. Restul este 27-15=12 km.
      /–-/–-/–-/ 12 km
      12:3= 4 km
      2x 4km= 8 km a doua zi. Pentru a III a zi te rog sa calculezi tu si sa revii cu rezolvarea finala! Cu bine.

  • Robert

    Buna ziua,am si eu o problema,ma pregatesc pentru evaluare nationala si la simulare am avut o problema “Intr-un bloc sunt 20 de apartamente cu 3 si 4 camere ,avand in total 65 de camere.Aflati cate apartamente sunt cu 3 camere si cate cu 4 camere.” Va rog,explicati’mi!

    • Dani

      Draga Robert,
      Problema se poate rezolva folosind sistemele de ecuatii! La momentul acesta banuiesc ca ati facut sisteme de ecuatii.
      Fie x nr apartamentelor cu trei camere si y nr apartamentelor cu patru camere. O ecuatie este x+y=20,iar cealalta 3x+4y=65. Te rog sa rezolvi sistemul si sa revii cu rezultatul final! Problema se poate rezolva si cu metoda falsei ipoteze, ca la clasa a IVa! Cu bine!

  • bianca

    vreau sa imi rezolvati si mie problema asta nu o stiu deloc
    :suma adoua numare este 138 iar diferenta lor este de 4 ori mai mare decat numarul cel mai mic .afla cele doua numre?

    • Ani

      Draga Bianca,
      In mod normal ti-as fi raspuns ca nu rezolvam aici temele elevilor, ci ii ajutam cand se impotmolesc la rezolvare. Te-as fi intrebat pana unde ai ajuns tu cu rationamentul.
      Dar comentariul tau are prea multa indrazneala pentru varsta pe care se presupune ca o ai. Invata sa vorbesti frumos si politicos, fa cunostinta cu “te rog”; vorbesti totusi cu niste oameni, profesori, nu cu robotul de dincolo de ecran caruia ii dai un ordin.
      Incepe rezolvarea si vei primi ajutor. Altfel nu.

    • Dani

      Draga Bianca,
      Noi nu rezolvam teme aici;te rog sa nu ne mai ceri sa facem asta! Ar fi foarte bine daca ne ai arata totusi la ce te ai gandit! Am sa ti schitez rezolvarea problemei!
      /–-/–-/–-/–-/–-/numarul mai mare
      /–-/ numarul mai mic. Suma lor este 138.
      …../–-/–-/–-/–-/diferenta este de 4 ori mai mare decat cel mai mic numar! Asta inseamna ca suma numerelor are 6 parti egale. De aici, te las pe tine sa rezolvi mai departe. Te astept cu rezultatele finale! Cu bine!

  • Mirela

    Cum se poate rezolva prin metoda falsei ipoteze problema de mai jos?
    Alex a economisit 64 lei in bancnote de 1 leu si 5 lei.Stiind ca in total are 20 de bancnote, afla cat valoreaza bancnotele de 5 lei.

    • Dani

      Draga Mirela,
      Se poate rezolva! Nu ne ai spus ce clasa esti…si nici nu ne ai aratat ce ai incercat tu sa faci! Iata cum ar trebui sa gandesti.
      Daca am avea numai bancnote de 5 lei, atunci ar fi trebuit sa aiba 100 de lei. Diferenta 100-64=36 apare datorita faptului ca sunt si bancnote de 1 leu. Asta ar insemna, ca cei 36 de lei sa i impartim la 4,care este diferenta dintre bancnote si gasim 36:4=9 bancnote de 1 leu; 20-9=11 bancnote de 5 lei.

  • NICOLETA

    VAROG SA MA AJUTATI : LA UN CENTRU DE INFORMATICA SUNT 55 DE INFORMATICIENI.DINTRE ACESTIA 30 AU VARSTA SUB 35 DE ANI, IAR 35 AU VARSTA PESTE 30 DE ANI.
    CATI AU VARSTA SUB 30 DE ANI?
    CATI AU VARSTA PESTE 35 DE ANI?

    • Dani

      Draga Nicoleta,
      Din enuntul problemei ne dam seama ca 5 informaticieni au varsta intre 30 si 35 de ani.Asta ar insemna ca 30-5=25 au varsta sub 30 de ani; 35-5=3o au varsta peste 35 de ani. Nu cumva in enunt sunt 60 de informaticieni? Asta pentru ca 25+5+30=60 si nu 55!!! Te rog sa revii daca enuntul este gresit, ca atunci rezolvarea nu corespunde!!! Cu bine.

    • jerry7024

      dr nicoleta intradevar enuntul ESTE corect sunt 20 sub 30 de ani 10 intre 30 si 35 si 25 peste 35 de ani . se rezolva cu segmente
      ]

  • deea

    impreuna cu o persoana am ales o problema :suma numerelor cu care au fost numerotate paginile de la mijlocul unei carti este 241.afla cate pagini are cartea si cate numere formate din cifre identice s-au folosit.eu spun o rezolvare iar persoana respectiva alta rezolvare.

    • Dani

      Draga Deea,
      Trebuia sa ti scrii parerea!
      Numerele cu cifre identice sunt:11,22,33,44,55,66,77,88,99,111,222.Le numaram si gasim 11 numere!

  • deea

    daca suma paginilor de la mijlocul nei carti este 241. paginile sunt 120 si 121?daca sunt cartea va avea 240 pagini nu?

  • Bogdan

    Ajutati-ma si pe mine cu o problema:Pentru un pod s-au folosit 38 grinzi de brad si de stejar care cantaresc in total 3284 kg.O grimda de brad are 67 kg iar una de stejar 108 kg. Cate grinzi din fiecare fel s-au folosit? Dati-mi va rog un detaliu cum sa incep. Sunt in clasa a-4-a.Este o problema din culegerile de olimpiade.Va multumesc pentru intelegere

    • Dani

      Draga Bogdan,
      Problema se rezolva prin metoda falsei ipoteze. Presupunem ca ar fi numai grinzi de brad(sau numai de stejar). Calculam cat ar cantari ele,iar diferenta apare ca sunt si din celelalte! Succes! Daca nu reusesti…revino!

  • LalL@98

    suma a trei numere este 1032.Aflati numerele,stiind ca al doilea este triplul primului,iar al treilea cu 60 maia mare decat jumatate din primul numar.
    eu am incercat astfel:
    a+b+c=1032
    b=3a
    c=a:2+60
    a+3a+a:2+60=1032
    am obtinut niste rezultate care nu corespund.
    unde am gresit?

    • Dani

      Draga Lalla,
      Banuiesc ca esti clasa a IV-a si atunci nu stii sa rezolvi ecuatia pe care ai obtinut-o! Cred ca acolo ai gresit! Ecuatia este scrisa corect!
      Iata cum trebuia sa o rezolvi, folosind metoda figurativa, pentru ca este mai accesibila clasei a IV-a:
      /–-/–-/primul numar,
      /–-/–-/–-/–-/–-/–-/ al doilea numar, de 3 ori mai mare,
      /–-/+60 al treilea numar, cu 60 mai mare decat jumatate din primul.Suma lor 1032. Vom scadea din suma 60 si ne raman 9 parti egale. De aici te las sa rezolvi singura problema. Sper sa reusesti si sa revii cu rezultatele finale! Daca nu reusesti revino!

  • LalL@98

    Draga Dani st cls aVII-a…si am intrebat o prietena de cls a VIII-a frt buna la matematica

    • Ani

      Lal, nu vreau sa fiu rea, dar orice varsta ai avea, te rog ai putina rabdare si scrie romaneste! Nu pierzi un an scriind “sunt”, ori “foarte”.

  • LalL@98

    Draga Dani,
    Am incercat sa fac problema dar eu am la sfarsitul cartii raspunsuri si nu scrie nimic cum se face si chiar am incercat poti sa-mi rezolvi problema ca la cls.a VII-a?TE ROG FOARTE MULT!am incerca si nu pot sa rezolv problema si sa stii ca sunt cls. a VII-a daca doresti sa-mi explici problema mea ti-as fi foarte recunascatoare.Iti dai si raspunsurile ca sa le vezi.
    Raspunsurile sunt:a=216;b=648;c=168.

    • Dani

      Draga Lalla,
      Ai gresit ca nu mi ai spus in ce clasa esti! Trebuia sa mi spui de la inceput! Ar trebui sa nu gresesti la rezolvarea acestei ecuatii!
      Problema s ar rezolva astfel!
      Fie x primul numar; al doilea este 3x; al treilea x/2 + 60. Obtinem ecuatia x+3x +x/2 +60 = 1032. Inmultim cu 2 egalitatea si obtinem
      2x+6x+x/2.2+120= 2064, mai departe 2x+6x+x+120= 2064, separam termenii 9x= 2064-120 si 9x=1944 de unde x=1944:9 deci x=216(I); 216.3=648(II) si al treilea 216/2+60=108+60= 168. Cu bine!

  • LalL@98

    Draga Dani,
    Iti sunt foarte recunascatoare,dar daca mi se mai intampla sa nu stiu o problema pot sa te mai intreb?
    MULTUMESC MULT,DANI!

  • ioana

    draga dani te rog sa ma ajuti la aceasta problema sunt cls a iv-a :
    razvan are suma de 4350 leiin bacnote de 50 lei si de 100 lei.stiind ca in total sunt 50 de bacnote,sa se afle cate sunt de fiecare.

    • Dani

      Draga Ioana,
      Problema se rezolva prin metoda falsei ipoteze.Presupunem ca sunt numai bancnote de 100 de lei (de 50 lei). Apare o diferenta, din cauza ca sunt bancnote si de 50 lei (de 100 de lei).De acum sper sa te descurci, daca nu revino! Cu bine!

  • denisa

    buna sunt denisa si am nevoie urgenta de rezolvarea problemeiin triungiuk isoscel ABC AB CONGRUENT CU AC,MASURA UNGHIULUI BAC=30 GRADE.FIE D APARTINE LUI BC ASTFEL INCAT MASURA UNGHIUULUI DAC =15 DRADE.VERIFIVATI DACA MASURA UNGHIULUI ADC=90 GRADE SI DACA BD CONGRUENT CU DC

    • Dani

      Draga Denisa,
      Banuiesc ca esti clasa a VIa.E mai greu de scris rezolvarea si redactarea problemelor de geometrie in acest spatiu, dar pot sa ti dau cateva indicii! Daca triunghiul este isoscel, si unghiul de la varf are 30* putem calcula unghiurile de la baza, care vor avea cate 75*. Sper ca stii sa faci acest lucru. Acum in triunghiul ADC, avem unghiul DAC de 15* si unghiul ACD de 75*; putem afla unghiul ADC si obtinem 90*. Triunghiurile ADB si ADC sunt dreptunghice si congruente(cazul IC) de unde deducem ca BD=DC. Va trebui sa faci calculele ce lipsesc si ai rezolvarea problemei! Cu bine.

Lasa un raspuns

  

  

  

Poti folosi aceste etichete HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>