În cele ce urmează voi prezenta rezolvarea unei probleme prin metoda comparaţiei sau metoda aducerii la acelaşi termen de comparaţie. În aceste probleme apar două mărimi, care pot fi comparate în acelaşi mod şi sunt caracterizate de câte două valori.
Metoda constă în a aduce una dintre mărimi la aceeaşi valoare, având apoi de aflat o singură mărime. Aşezarea datelor problemei trebuie urmărită cu stricteţe. Voi prezenta rezolvarea unei probleme prin aceasta metodă.
Se dă următoarea problemă:
4 metri de stofă şi 3 metri de postav costă 1250 de lei, iar 2 metri de stofă şi 6 metri de postav costă 1300 de lei.
Cât costă metrul de stofă şi cât costă metrul de postav?
Datele problemei le aşezăm astfel:
4 m stofă … 3 m postav … 1250 lei (1)
2 m stofă … 6 m postav …. 1300 lei (2)
Rezolvarea I
Dacă luăm cantităţi duble, adică înmulţim cu 2 cantităţile celui de al doilea rând (2), preţul se dublează, şi vom scrie:
4 m stofă … 3 m postav … 1250 lei
4 m stofă ….12 m postav …2600 lei
Cum cantitatea de stofă este aceeaşi, înseamnă că diferenţa de preţ apare datorită diferenţei cantităţilor de postav, aşadar:
12m-3m= 9 (m de postav),
care costă
2600 -1250 =1350 (lei)
Un metru de postav va costa
1350 : 9 = 150 (lei)
Vom continua astfel:
3 metri de postav costă 3×150 = 450 (lei)
atunci
4 metri de stofă vor costa 1250 – 450 = 800 (lei.)
Un metru de stofă va costa 800 : 4 = 200 (lei)
Răspunsul este:
1 m stofă costă 200 lei, iar 1 m postav 150 lei.
Rezolvarea II
Dacă vom lua cantităţi duble, adică înmulţim cu 2 cantitătile primului rând (1), preţul se dublează, vom scrie:
8 m stofă … 6 m postav ….2500 lei
2 m stofă … 6 m postav …1300 lei
Cum cantitatea de postav este aceeaşi, înseamnă că diferenţa de preţ apare datorită diferenţei cantităţilor de stofă, deci
8 – 2 = 6 (m de stofă),
care costă
2500 -1300 = 1200 (lei)
Un metru de stofă va costa
1200 : 6 = 200 (lei)
Vom continua astfel:
4 metri de stofă costă 4 x 200 = 800 (lei)
atunci
3 metri de postav costă 1250 -800 = 450 (lei)
Un metru de postav va costa 450 : 3= 150 (lei)
Am obţinut aceleaşi rezultate ca mai sus, răspunsul este:
1 m stofă costă 200 lei, iar 1 m postav 150 lei.
Observaţie: Întâmplarea a făcut ca de fiecare dată să dublăm cantităţile. Le putem înmulţi cu 3, cu 4 sau împărți etc.
Vă propun spre rezolvare, în cele două moduri, următoarea problemă:
7 metri de postav şi 5 metri de stofă costă 2050 lei, iar 3 metri de postav şi 4 metri de stofă costă 1250 lei.
Să se afle cât costă metrul de stofă şi metrul de postav.
Spor la lucru!
Important!
Nu posta probleme fără a mentiona în ce clasă esti si neaparat cum te-ai gândit tu să rezolvi problema. Nu rezolvăm aici temele elevilor, doar îi ajutăm în cazul în care s-au impotmolit la rezolvare.
Mesajele care contin doar cerintele problemei vor fi ignorate.
- Operații cu puteri. Compararea puterilor - 4 decembrie 2020
- Matematica: ultima cifra a unui numar natural - 8 decembrie 2014
- Rezolvareaproblemelor cu ajutorul ecuatiilor si sistemelor de ecuatii - 10 februarie 2013
nu e bine problemele sunt iopnescu alin colegilor nu incercati
poate detaliezi, ce anume nu e bine, sau unde nu te-ai descurcat.
eventual poti incerca sa alcatuiesti si niste propozitii cu sens, sa-mi dau seama ce ai vrut mai exact sa spui. sunt recomandate si semnele de punctuatie, nu musca.
MS CA MAI ANUNTAT
revin cu rugamintea de a fi respectate regulile gramaticale minime, de bun simt. daca „ms” il mai intelege lumea, sunt sigura ca nu te doare mana sa scrii „MAI” corect, adica „m-ai”.
ce pot sa-ti spun e ca problemele sunt corecte, mai straduieste-te sa le rezolvi!
Draga Alin,
Am destula experienta sa mi dau seama ca, pentru unii, problemele de matematica „dauneaza grav sanatatii”! Asa ca nu ma surprinde reactia ta! Poate imi spui si ce nu e bine, sa corectam greseala! Poate gresesti la calcule si te putem ajuta! Te astept cu precizari!
1 m stofa 200 lei
1 m postav 150 lei
Intr-un vagon de tren sunt sunt 8 compartimente a cate 6 locuri.Cate locuri sunt in 10 asemenea vagoane de tren ?(Rezolva problema in trei moduri si pune rezolvarea in exercitiu numeric si literal)
Modul 1
Cate locuri sunt intr-un vagon?
8.6=48
Cate locuri sunt in 10 vagoane?
10.48=480
Si nu stiu cum sa pun intrebarile diferit si la celelalte moduri .
Sper sa ma poti ajuta.
Tugui Lucian
Clasa a4a
Ai rezolvat corect problema.A pune in exercitiu numeric (8*6)*10; literal a compartimente, b locuri, c vagoane, atunci a*b*c . Altceva nu vad!! Cu bine.
sunt elev clasa a4a.va rog sa ma ajutati sa rezolv aceste probleme.va multumesc anticipat..maria,andreisi ciprian au adunat impreuna 91 de castane.andrei a adunat cat jumatate din nr castaneloradunate de maria,iar ciprian cat jumate din nr castanelor adunate de andrei.cate castane a adunat fiecare copil.Si a doua problema.In 3 cutii sunt portocale.In prima sunt de 3 ori mai multe decat in a doua,iar in a treia cu 3 mai multe decatin a doua.Diferenta dintre numarul de portocale dinprimele douacutii este 14.Cite portocale sunt in fiecare cutie.
Draga Paul,
Problemele tale se rezolva prin metoda figurativa. Gasesti aici https://talentedenazdravani.eu/blog/2011/02/15/metode-de-rezolvare-a-problemelor-de-matematica-metoda-figurativa/ expusa aceasta metoda si multe probleme rezolvate, sau cu indicatii date. Te rog sa le studiezi si vei invata sa rezolvi multe probleme de acest fel. Cu bine.
va rog sa mio rezolvati…..
Draga Paul,
Nu vei invata niciodata asa! Sunt multe probleme acolo care se aseamana cu ale tale! Am rezolvat ca model vreo doua si multe altele explicate la raspunsuri. Dupa ce raspund eu nu mai am problemele! Studiaza-le intai si daca nu reusesti mi le retrimiti! Am sa te ajut! Succes!
Draga Ionela,
Problema se rezolva prin metoda comparatiei. Vezi aici https://talentedenazdravani.eu/blog/2011/02/22/metode-de-rezolvare-a-problemelor-de-matematica-metoda-comparatiei/ astfel de probleme rezolvate. Studiaza le si daca nu reusesti revino! Cu bine.
Draga Ionela,
Lucrurile merg cam asa:
12 baieti…6 fete….150 kg cirese (1)
24 baieti…13 fete…305 kg cirese (2). Inmultim randul (1) cu 2 si obtinem
24 baieti… 12 fete… 300 kg cirese (3). Scadem relatia (3) din (2) si obtinem 1 fata…5 kg cirese. 6 fete…6.5 kg=30 kg cirese. 12 baieti…150-30=120 kg cirese. 1 baiat…120:12=10 kg cirese. Cu bine.
va rog sa imi explicati si mie cum pot rezolva acest exercitiu..suma a trei numere consecutive este 4371.afla cele trei numere…
Draga Ionela,
Trei numere consecutive se reprezinta asa:
/––/
/––/+1
/––/+2 . Suma lor 4371, scadem 1+2, adica 3 si obtinem trei parti egale. Afalam o parte, adica primul numar, si apoi pe celelalte. Te las pe tine sa continui, te astept cu rezultatele finale. Cu bine.
multumesc…..4371-3=4368…..3a=4368:3=1456….a+1=1456+1=1457…a+2=1456+2=1458….1456+1457+1458=4371..multumesc
Atentie, a=4368:3 nu cum ai scris tu 3a=4368:3!!!!!!!!!!!!!1
da da…multumesc de ajutor…
va rog sa imi explicati..cum sa rezolv aceasta problema…sunt in cl a iv-a.In trei saci sunt 653kg de faina.dupa ce din din fiecare sac s-a luat aceeasi cantitate de faina,in primul sac au ramas 28kg ,in al doilea o cantitate de 2 ori mai mica,iar in al treilea o cantitate de 2 ori mai mare decat primul.Ce cantitate de faina era la inceput in sac??..va multumesc
Draga Ionela,
Fie a,b,c cantitatile din cei trei saci si a+b+c=653(1); luam din fiecare x kg.
a-x=28
b-x=14
c-x=56, adunam relatiile membru cu membru si obtinem a+b+c-3x=98(2); inlocuim 1 in 2 si obtinem 653-3x=98 de unde 3x=653-98 sau 3x=555 sau x=555:3 sau x=185. Si acum
a-185=28
b-185=14
c-185=56. De aici te las pe tine sa afli a,b si c. Te astept cu rezultatele finale. Cu bine.
eu asa am rezolvat..896:7=128 ….223-128=95…..128-95=33…..95-33=62…deci a128+b33+c62=223..
Draga Ionela,
a=896:7=128
b+c=95(1)
b=9c+5(2) . Inlocuim 2 in 1 si obtinem 9c+5+c=95 sau 10c=95-5 sau 10c=90 de unde c=9. Apoi b=9×9+5=81+5=86. Cu bine.
dar tot nu inteleg ceva …ufff..;;b:c=9 rest 5???ceva nu inteleg…sa inteleg k nu e bine cum am rezolvat eu??:((
Draga Ionela,
b:c=9 rest5 inseamna ca b=9c+5 de la impartirea cu rest! Cu bine.
CELE 528 DE CARTI ED POVESTI AFLATE IN DEPOZITUL DE CARTE SUNT DISTRIBUITE IN 5 LIBRARII.FIECARE PRIMESTE ACELASI NR DE CARTI. CATE CARTI A PRIMIT FIECARE LIBRARIE??…CATE CARTI AU MAI RAMAS IN DEPOZIT??……..VA ROG SA IMI DATI DOAR O IDEIE A ACESTEI REZOLVARI…VA MULTUMESC..
Draga Ionela,
Daca se fac 5 parti egale, cel mai mare numar din care se pot face este 525, deci raman in depozit 3 carti si fiecare librarie primeste 525:5=105. Cu bine.
buna ziua. sunt laura, am 10 ani si pentru cercul de matematica avem de rezolvat urmatoarea problema: Daca elevii unei clase ar fi asezati cate doi in banca, ar ramane 4 banci libere, iar daca ar fi asezati cate 3 in banca ar ramane 6 banci libere. Cati elevi si cate banci sunt in clasa? Stiu ca aici nu rezolvati temele elevilor si va respect, dar as vrea din tot sufletul macar o reprezentatie de preferat grafica sau algebrica… asa pentru clasa a 4-a si nu este necesara rezolvarea numai o simpla reprezentatie cum am scris si mai sus…. m-am straduit cu mama si nu reusim sa ii dam de cap..si cum nimeni nu are cum sa ne ajute am aflat de acest site de la niste colegi.. si eu si mama ne gandeam ca ne-ar prinde bine putin ajutor daca se poate cat mai repede posibil… daca puteti neaparat astazi va rog.. ar fi cel mai bine si eu as intelege problemele de genul acesta. cu mult respect, Laura.
Draga Laura,
Problema se rezolva prin metoda falsei ipoteze. Gasesti aici https://talentedenazdravani.eu/blog/2011/03/15/metode-de-rezolvare-a-problemelor-de-matematica-metoda-falsei-ipoteze/, probleme rezolvate prin aceasta metoda. Am sa ti arat o rezolvare algebrica, folosind proprietati ale egalitatilor https://talentedenazdravani.eu/blog/2012/10/11/proprietatile-egalitatilor-in-multimea-numerelor-naturale/.
Fie x numarul bancilor si y numarul elevilor.
y=2(x-4)=2x-8(1)
y=3(x-6)=3x-18(2). Egalam 2 si 1, obtinem 3x-18=2x-8, adunam 18 in ambii membri si scadem 2x din ambii membri. Vom avea 3x-2x=18-8 sau x=10. Numarul bancilor 10, iar y=2.10-8=20-8=12 elevi. Cu bine.
Draga Adina,
/––/––/––/ numarul paginilor cartii. In prima zi citeste 1/3; a doua zi 1/2 din ce a ramas, adica tot o treime; a treia zi tot o treime, adica 45. Intreaga carte are 45×3 pagini. Cu bine.Te astept cu rezultatul final! Cu bine.
BUNA….o explicatie va rog..un ajutor ca m-am impotmolit….Stiind ca 38 din numarul trandafirilor dintr-o gradina sunt albi,adica 36,si ca 13 din rest sunt rosii,cati trandafiri sunt de alte culori?? eu asa am incercat ….3 supra 8 ..38reprezinta 36=36:8×3=??imi da cu rest:(
Draga Ionela,
Daca 3/8 reprezinta 36, atunci 1/8 reprezinta 36:3=12 trandafiri albi; atunci 8/8 reprezinta 12×8=96 toti trandafirii. Restul este 96-36=60 trandafiri. 1/3 din 60=60:3=20 trandafiri rosii. 96-36-20=40 trandafiri de alte culori. Cu bine.
va rog sa ma ajutati la aceasta problema…Diferenta a doua numere este 3 supra 5 din descazut si este egala cu 360. Aflam cele doua numere …va multumesc!
Draga Ionela,
Fie x si y numerele. x-y=3/5.x si x-y=360. Rezolvi sistemul si gasesti x=600 xi y=240. Cu bine.
Va rog sa imi explicati acest exercitiu…Scrieti fiecare dintre fractiile alaturate ca o diferenta de doua fractii cu acelasi numitor: 3 supra 4; 2 supra 5; 3 supra 8; 9 supra 9; 13 supra 11… Va multumesc
Draga Ionela,
3/4=5/4 – 2/4 ;2/5=3/5-1/5; 3/8=5/8-2/8;9/9=10/9-1/9;13/11=14/11-1/11. Poti scrie si tu altele!1 Cu bine.
Va rog sa ma ajutati cu aceasta problema :63 de muncitori au pavat o suprafata dreptunghiulara cu lungimea de 750m si latimea 20 m in 10 zile lucrand 8 ore pe zi.Cati muncitori vor pava o suprafata cu lungime de 625m si latimea 18m in 6 zile lucrand 7 ore pe zi?
Am gasit ariile,am scris orele (80h pt 10 zile)am incercat sa aflu cat lucreaza un singur muncitor in 80 de ore-met regula de 3 simpla ,dar nu am gasit un rezultat decat cu virgula
va rog sa ma ajutati,pt o rezolvare aritmetica nu algebrica.
Draga Andreea,
Iata cum ar trebui sa gandim.
63 muncitori…..750×20….10 zile…8 ore/zi
x muncitori……750×20…..10 zile…7 ore/zi Numarul muncitorilor timpul de lucru pe zi sunt marimi invers proportionale. Deci
x=(63×8):7=504:7=72 muncitori.
72 muncitori….750×20……10 zile….7 ore/zi
y muncitori…..750×20…….6 zile…..7 ore/zi. Numarul de muncitori si numarul zilelor lucrate sunt marimi invers proportionale. Deci
y=(72×10):6=720:6=120 muncitori.
120 muncitori….750×20….6 zile….7 ore/zi
z muncitori….625×18….6 zile….7 ore/zi. Numarul muncitorilor si suprafata pavata sunt marimi direct proportionale. Deci
z=(120x625x18):(720×20)=1350000:15000=90 muncitori. Sper sa intelegi rezolvarea. In esenta am rezolvat mai multe probleme cu regula de trei simpla. Cu bine.
buna seara. am revenit pe acest site pentru ca dumneavoastra sa ma ajutati cu urmatoarea problema, nu vreau rezolvare, ci macar cum as putea intelege problema, cum as putea sa o fac… va multumesc mult. tot respectul pentru cat de inteligenti sunteti, si ca de fiecare data ne ajutati. va multumesc. sunt clasa a 4-a. ema . problema suna cam asa: de cate ori apare fiecare cifra in scrierea numerelor naturale mai mici decat 100? p.s: nu stiu cum sa o gandesc, cum sa o pun in aplicare, pentru o rezolvare usooara si rapida….
Draga Emma,
E o simpla problema de numarare. Faci un tabel in care pe un rand pui cifrele 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9, apoi sub fiecare pui de cate ori se repeta fiecare; de la 1 la 10 avem 0 o data, 1 de doua ori, celelalte o data; de la 11 la 20, avem 1 de 10 ori,2 de doua ori , 3,…, 9 o data, 0 o data; samd pana la 100. Cu bine.
Buna ziua, am intrat pe acest site ca sa ma puteti ajuta cu o problema…nu am inteles problema. Vreau doar raspusul nu si rezolvarea. PROBLEMA: Daca azi sunt 0 grade si maine va fi de doua ori mai frig cate grade va fi maine?
Aceasta nu este o problema de matematica, ci una de logica.
Si daca lucrezi cu unitati de masura, e bine sa specifici… grade Celsius, Fahrenheit…
Ca sa „rezolvi” problema trebuie sa transformi cele 0 grade ale tale dintr-un sistem in celalalt, si sa aflii ce inseamna de doua ori (inmultire) mai frig. Altfel inmultirea cu 0 are rezultat nul.
Mult succes!
buna seara …am nevoie din nou de ajutor….daca triplezi latura unui romb si adaugi 5 ,vei obtine 35.afla perimetrul rombului….va multumesc…
Draga Ionela,
Fie x latura rombului;3x+5=35. rezolvi ecuatia si gasesti latura rombului. Perimetrul=4xlatura.Cu bine.
si mai am una….Daca am aduna 70cm la o latura a unui romb,am obtine un numar de 2 ori mai mare decat perimetrul rombului.Afla latura si perimetrul rombului. va multumesc..
Draga Ionela,
Fie x latura rombului;perimetrul=4x; x+70=2*4x sau 8x=x+70 . Rezolvi ecuatia, afli latura si apoi perimetrul. Cu bine.
dan,relu si anca au in preuna 450 de timbre.relu are de 3 ori mai multe decat dan,iar anca are cu 30 mai multr decat relu. cate timbre au fiecare?
Draga Zoli,
/––/ numarul timbrelor lui Dan
/––/––/––/ numarul timbrelor lui Relu
/––/––/––/+30 timbrele Ancai. Suma lor 450; scadem 30 si raman 7 parti egale; afli o parte si apoi cate are fiecare. Cu bine.
va rog sa imi explicati aceasta problema…intr-un trapez isoscel una dintre laturile paralele este cu 5 cm mai mare decat cealalta si cu 3 cm mai mare decat laturile neparalele. daca perimetrul trapezului este de 39 cm, afla lungimile celor 4 laturi…multumesc mult.
draga ionela,
presupun ca stii deja ce e un trapez isoscel.
folosind urmatoarea figura:
trasam doua segmente ajutatoare, perpendiculare pe baza mare a trapezului, si vom obtine un segment a egal cu baza mica, si doua segmente x.
stim ca una dintre laturile paralele este cu 5 cm mai mare decat cealalta , adica baza mica + 5= baza mare, ceea ce inseamna 2x=5
stim deasemnea ca baza mica este cu 3 cm mai mare decat laturile neparalele(le-am notat pe figura cu b), adica b = baza mica (a) – 3
perimetrul : B + b + l + l = 39
inlocuieste ceea ce cunoastem, si afla necunoscuta.
va rog sa imi explicati aceasta problema…Suma lungimii laturilor unui dreptunghi este 434 cm.Stiind ca lungimea si la- timea lui sunt reprezentate de numere consecutive,aflati dimensiunile laturilor dreptunghiului….va multumesc.
Draga Ionela,
Numere consecutive sunt a si a+1; suma lor a+a+1=434; sau 2a+1=434. In problema ta este o neclaritate, pentru ca ca suma a doua numere consecutive este un numar impar! La tine aceasta este numar par ceea ce e imposibil! Cu bine.
va rog sa imi explicati acesta problema…suma perimetrelora doua patrate este de 116m, iar latura unui patrat este cu 5m mai mare decat latura celuilalt patrat. Afla laturile celor doua patrate.
Draga Ionela,
Nu mi ai spus ce clasa esti! Tu ce ai incercat?
Fie x latura primului patrat;perimetrul sau este 4x.Latura celuilalt este x+5; perimetrul sau este 4(x+5)=4x+20. Suma celor doua perimetre 4x+4x+20=
=116. Rezolvi ecuatia, afli latura primului patrat, apoi pe a celuilalt. Cu bine.
la o alimentara s-a adus o cantitate de lapte .dimineata s-au vandut jumatate din cantitatea adusa si ink 5 l,iar dupa-amiaza restul de 95l.cati litri de lapte s-au adus????
Draga Ionela,
Nu mi ai spus ce clasa esti! Daca s a vandut 1/2x +5, inseamna ca a mai ramas 1/2x-5; deci 1/2x-5=95, de unde 1/2x=95+5 sau 1/2x=100 sau …
Rezolvi ecuatia si gasesti cantitatea de lapte! Cu bine.
multumesc de ajutor..sunt in cl a 4-a ..multumesc mult..
va rog sa ma ajutati la acest exercitiu…Gasiti toate numerele naturale de forma abc, stiind ca a=b+c=6…va multumesc
Draga Ionela,
Daca b+c=6 atunci avem perchile (0;6), (1;5),(2;4),(3;3),(4;2),(5;1),(6;0). Cum a=6, avem numerele 606;615;624;633;642;651;660. Cu bine.
Cum rezlov 18
–
2x+1 ?
adica mai pe inteles 18 SUPRA 2x+1 e usor spun unii de la mn din clasa chiar daca ma descurc la mate nu stiu sa o fac habar nu am
daca ai o ecuatie, trebuie sa ai si un rezultat. altfel nu il poti afla pe x.
da
Am trecut clasa 7 si asta e de pe un caiet de vacanta daca e necesar sa specific clasa.
Suma a cinci numerenaturale consecutive este 105.Determinati numerele.
Draga Stefan,
Numerele sunt
/–-/
/–-/+1
/–-/+2
/–-/+3
/–-/+4. Suma lor 105, scazi 1+2+3+4, ai 5 parti egale. Afli o parte si apoi celelalte numere. Cu bine.
buna ziua
in vacanta am de rezolvat pr la mate printre care si:
<daca un tren ar circula in 4h iar altul in 8h, ele ar parcurge 836km. daca primul tren ar circula 7 h iar al doilea 4h, ar parcurge 773 km. ce viteza a avut fiecare din cele doua trenuri?
Draga Teo,
Nu mi ai spus ce clasa esti!
Fie x si y vitezele celor doua trenuri. Obtinem ecuatiile 4x+8y=836 si 7x+4y=773. Rezolvi sistemul obtinut sau folosesti proprietatile egalitatilor. Cu bine.
Va rog ajutatima sa rezolv oriblema urmatoare:3a+16b=54
Draga Alina,
Scriem multiplii lui 3: 3,6,9,12,15,18,samd.
Scriem multiplii lui 16: 16,32,48,64,samd. Observam 6+48=54; inseamna ca 3a=6 si 16b=48; de unde a=2 si b=3. Cu bine.
PS. Sper ca stii ce inseamna multiplu; nu mi ai spus ce clasa esti!
Draga Alina,
Scriem multiplii lui 3: 3,6,9,12,15,18,samd.
Scriem multiplii lui 16: 16,32,48,64,samd. Observam 6+48=54; inseamna ca 3a=6 si 16b=48; de unde a=2 si b=3. Cu bine.
PS. Sper ca stii ce inseamna multiplu; nu mi ai spus ce clasa esti!xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Draga Alina,
Scriem multiplii lui 3; 3,6,9,12,15,18….
Scriem multiplii lui 16: 16, 32,48,….
Observam ca 6+54=54; de unde 3a=6 si 16b=48, de unde a=2 si b=3. Cu bine.
5 cutii cu ananas si 8 cutii cu mazare costa 202,7lei,8 cutii cu ananas si 5 cutii cu mazare costa 196,4lei.Aflati cit costa o cutie cu mazare,ananas?
va rog ajutatima ca nu inteleg am incercat diferite metodedar,nu sa primit
5 ananas…. 8 mazare…. 202,7 lei (ce clasa esti? caci zecimalele nu sunt la cei mici…)
8 ananas…. 5 mazare…. 196,4 lei
daca aplici proprietatile egalilor, si aduni cele doua egalitati, ce obtii?
buna ..te rog sa ma ajuti la aceasta problema sunt in clasa a -4-a diferenta a doua numere este 5864.daca marim primul numar cu suma lor,obtinem de 7 ori al doilea numar.aflati cele doua numere.
Draga Ionela,Fie a si b numerele. a-b=5864(1) si a+a+b=7b sau 2a=7b-b sau 2a=6b sau a =3b(2). Inlocuim 2 in 1 si obtinem 3b-b=5864 sau 2b=5864 sau b=
=2932. Te las pe tine sa l afli pe a! Cu bine.
buna…sunt in clasa a 5 a..va rog sa ma ajutati un pic la acest exercitiu……[2 la puterea 2 x5 la puterea3+(2la puterea9 x75x3 la puterea a 4 a):(2 la puterea 3 x5la puterea 2 x 3 la puterea5)]:2la puterea a 2 a..va multumesc…..
Draga Ionela,
In esenta exercitiul nu e dificil! Ati facut reguli de calcul cu puteri? Daca da,scrii pe 75 ca fiind 25.3=5^2.3. Cu bine.
A+b=3340
A+c=1350
Care sunt a,b,c,?
Draga Cris,
Enuntul este incomplet! Ar mai trebui ceva. De exemplu b+c sau o alta relatie. Cu bine.
sa se afle numarul minim de bucati in care vor fi impartite doua bete de lungimea data.Care va fi lungimea unei bucati?
Draga Dada,
Nu am nici o idee! Cu bine!
sunt in clasa a 5a ..va rog sa ma ajutati la aceasta problema
7combine recolteaza intr-o zi 35hectare de grau.cate combine sunt necesare pentru a recolt
a in 15 zile 1500 ha de grau?
Ajutati-ma va rog!
o scoala a cumparat 16 banci iar alta-12 banci de acelasi fel pentru care a platit cu 420 lei mai putin decit prima scoala? ce suma plateste fiecare scoala?
Draga Marina,
A doua a luat cu 16-12=4 banci mai putin. A platit cu 420 lei mai putin. O banca costa 420:4=…De aici te las pe tine. Cu bine.
Dani ms mult!!
Ma mai ajuti?
Un sfert din nr total al elevilor unei scoli joaca sah, jumate din ei joaca fotbal, iar un sfert din noul rest joaca volei. Restul 36 de elevi joaca tenis. Citi elevi inata in scoala?
Draga Marina,
Ce clasa esti?
Daca ai scris corect enuntul, se obtine ecuatia x/4+x/2+(x-x/4-x/2)/4+36=x. Rezolvi ecuatia si gasesti x.Cu bine.
1.Suma a 2 numere este egala cu 234, iar diferenta lor este 58,7. Sa se afle cele doua nr.?
Draga Marina,
Ce clasa esti? Banuiesc ca a VIa! Problema se poate rezolva in multe feluri! Daca diferenta este 58,7…unul dintre numere este cu 58,7 mai mare decat celalalt! Deci a+b=234 si a=b+58,7; inlocuim pe a si obtinem ecuatia b+58,7+b=234; rezolvi ecuatia si gasesti b apoi pe a. Cu bine.
LA o ferma sunt gaini, pui, mei si iezi.In total sunt 340 capete si 1110 picioare. Aflati de cite sunt de fiecare fel, daca gaini sunt de 4 ori mai mult decit pui, iar nr iezilor este egal cu un sfert din nr mieilir.
Draga Pavel,
Nu mi ai spus ce clasa esti! Nu mi ai aratat ce ai facut tu pentru rezolvare! Noi nu rezolvam temele elevilor aici, ci doar ii ajutam! Pentru clasa a IVa, problema se rezolva prim metoda falsei ipoteze. Vezi aici cum se rezolva astfel de probleme https://talentedenazdravani.eu/blog/2011/03/15/metode-de-rezolvare-a-problemelor-de-matematica-metoda-falsei-ipoteze/. Pentru inceput puii si gainile le socotesti impreuna, la fel si mieii si iezii. Pentru a VII a si a VIIIa cu ecuatii si sisteme de ecuatii. Cu bine.
Intr-un vas se toarna cit 3 sfwrturidin capacitatea sa. Din vas apoi se scoate 2/5 in apa si se constata ca am ai ramas 90 l. Care este capacitatea vasului?
Draga Oleg,
Nu mi ai spus ce clasa esti! Iata o rezolvare cu ecuatie. Fie x capacitatea vasului. Punem in el 3/4 x. Scoatem apoi 2/5 din 3/4x=3/10x. Obtinem ecuatia 3/4x-3/10x=90. Rezolvi ecuatia si gasesti capacitatea vasului. Cu bine.
V? rog s?-mi spune?i rezolvarea la problema:
5c?r?i…3caiete…64lei
3c?r?i…5caiete…48lei
V? rog s?-mi da?i r?spunsul în urm?toarele 3ore dac? se poate.
?i mai am o nel?murire la o problem?.
La o serbare scolara s-au vandut 415 biletela pretul de 4 lei,respectiv 6 lei,incasandu-se 2160 lei.Cate bilete din fiecare categorie s-au vandut?
Draga Cristina,
Prima problema se rezolva prin metoda comparatiei.Vezi aici cum se rezolva astfel de probleme https://talentedenazdravani.eu/blog/2011/02/22/metode-de-rezolvare-a-problemelor-de-matematica-metoda-comparatiei/
A doua problema se rezolva prin metoda falsei ipoteze. Vezi aici cum se rezolva astfel de probleme https://talentedenazdravani.eu/blog/2011/03/15/metode-de-rezolvare-a-problemelor-de-matematica-metoda-falsei-ipoteze/
Draga Cristina,
Adresele pe care ti le am trimis contin rezolvari la astfel de probleme si explicatiile necesare. Rezolva cateva de acolo si apoi si pe ale tale. Eu nu rezolv temele elevilor! Cu bine.
Multumesc
Buna ziua.Nu stiu daca asta este sectiunea potrivita la problema mea dar as vrea sa ma ajutati la urmatorul exercitiu. ,,Aflati ultimele trei zecimale ale fractiei 2007 supra 2^2008. Chiar nu inteleg rationamentul Va multumesc !
Ma scuzati ca nu am precizat in comentariul anterior ca sunt in clasa a Va !
Draga Andrei,
Fa impartirea lui 2007 pe rand la 2,2^2,2^3,2^4,2^5 samd si observa ultimele trei cifre. Vei observa ceva! Cu bine.
Multumesc pentru raspuns…dupa calculele efectuate am observat ca 2007:la 2^para(2,4,6,etc) are ultimele zecimale …,..375 iar 2007:la 2^impara are ultimele 3 zecimale …,..875.De aici deducem ca 2007:2^2008 ar avea ultimele 3 zecimale 375.Insa, la sfarsitul culegerii e tocmai invers cica ultimele 3 zecimale ar fi 875 si ca sa ajungem la acest rezultat ar trebui sa amplificam fractia cu 5^2008.Aici va rog sa ma ajutati ca nu am inteles de ce ar trebui complicata fractia ? Multumesc
Draga Andrei,
Tu dai raspunsul pe care l ai gasit la rezolvare! Acolo poate fi si o greseala; tii cont de enuntul pe care il ai! Cu bine.
Sunt eleva in clasa a IV-a si am nevoie de ajutor
Intr-un bazin curge apa prin doua robinete. Daca se tine deschis primul robinet 3 ore si al doilea 5 ore atunci in bazin sunt 4200l. Daca se lasa deschis primul robinet 5 ore si al doilea robinet 3 ore in bazin ar curge 3200l. In cate ore poate umple bazinul al doilea robinet , daca primul robinet il umple in 9 ore?
Multumesc anticipat!
Draga Andreea,
Problema poate fi incadrata pentru a o rezolva la Metoda comparatiei. Rezolvarea conduce insa la folosirea fractiilor zecimale; operatiile cu acestea nu se fac la clasa a IV a! De aceea te rog sa mai verifici datele problemei, poate ai scris ceva gresit! De asemenea as vrea sa mi indici si de unde ai luat problema! Astept raspunsul tau! Cu bine.
Daca copii se aseaza cate 2 pe o banca raman 8 in picioare.daca se aseaza cate 3 pe o banca raman 3 banci neocupate .Cate banci si cati copii sunt
Draga Costel,
Ce clasa esti?
Iata o rezolvare cu ecuatii. Fie x numarul copiilor si y numarul bancilor. x=2y+8(1) si x=3(y-3) (2). Egalam 1 si 2 si obtinem ecuatia
3(y-3)=2y+8 sau 3y-9=2y-8 sau 3y-2y=8+9 rezolvi ecuatia si gasesti y apoi x. Cu bine.
Am urmatoarea problema de cls aIVa si nu inteleg ce inseamna „mai mica decat unitatea”:scrie cea mai mare fractie posibila,mai mica decat unitatea, avand o singura cifra la numarator si la numitor
Draga Nicoleta,
Mai mica decat unitatea inseamna SUBUNITARA! Cu bine.