În exercitiile de matematică se folosesc trei tipuri de paranteze. Acestea sunt: accolade { }, drepte [ ] şi rotunde ( ), şi apar întotdeauna în pereche.
Rezolvarea unui exerciţiu în care apar cele trei tipuri de paranteze se face în felul următor:
- Efectuăm mai întâi operaţiile din parantezele rotunde, apoi scriem din nou exerciţiul şi transformăm parantezele acolade în paranteze drepte, iar parantezele drepte în paranteze rotunde, punând în locul parantezelor rotunde rezultatul obţinut.
- Continuăm tot cu efectuarea operaţiilor din parantezele rotunde – ( ) -, scriem din nou exerciţiul, transformând parantezele drepte – [ ] – în paranteze rotunde – ( ) -, având grijă să înlocuim rezultatul obţinut anterior.
- Am ajuns la ultimele operaţii din parantezele rotunde, pe care le vom efectua.
Trebuie precizat că atunci când efectuăm operaţiile din parantezele rotunde ţinem cont de ordinea efectuării operaţiilor: întâi operaţiile de ordinul II (înmulţirea şi împărţirea), apoi cele de ordinul I (adunarea şi scăderea).
Voi exemplifica acest lucru prin rezolvarea unui exerciţiu. Iată-l:
{ 12 + 3 x [ 20-2 x (7 – 10 : 5 ) ] +13 } x 10 = 550
Luăm operaţiile din parantezele rotunde, 7 – 10 : 5 = 7 – 2 = 5 (am făcut mai întâi împărţirea, 10 : 5 = 2 şi apoi scăderea, 7 – 2 = 5 ).
Scriem din nou exerciţiul, înlocuim rezultul obţinut, transformăm corespunzător parantezele şi obtinem:
[ 12 + 3 x (20 -2 x 5 ) + 13 ] x 10 = 550
Repetăm paşii, ca mai sus, şi obţinem:
20 – 2 x 5 = 20 – 10 = 10 (am făcut înmulţirea, 2 x 5 = 10, şi apoi scăderea, 20 – 10 = 10 ).
Reluăm înlocuirea şi transformarea parantezelor şi obţinem:
( 12 + 3 x 10 + 13 ) x 10 = 550
Rezolvăm operaţiile dintre paranteze, ţinând cont de ordinea efectuării operaţiilor, 12 + 3 x 10 + 13 = 12 + 30 + 13 = 42 + 13 = 55 (am făcut înmulţirea 3 x 10 = 30, apoi adunarea 12+30=42, şi în sfârşit 42 + 13 = 35).
În final obţinem
55 x 10 = 550
Vom pune peste tot după semnul egal rezultatul obţinut, 550.
Rezolvarea se putea aranja şi în felul următor:
{ 12 + 3 x [ 20 – 2 x ( 7 – 10 : 5 ) ] + 13 } x 10 =
= { 12 + 3 x [20 – 2 x (7 – 2) ] + 13 } x 10 =
= [12 + 3 x (20 – 2 x 5) + 13 ] x 10 =
= [12 + 3 x (20 – 10) + 13] x 10 =
= (12 +3 x 10 + 13) x 10 =
= (12 + 30 + 13) x 10 = (42 + 13) x 10 =
= 55 x 10 = 550
Eu consider că primul mod prezentat este mai uşor, mai accesibil pentru un elev, al doilea necesitând mult mai multă atenţie. Dar fiecare elev îşi va alege modul de rezolvare pe care l-a înţeles mai bine.
Temă pentru acasă (rezultatul obţinut îl puteţi posta ca răspuns la acest articol)
- (60 + 2 x 40) x (8 – 9 : 3 ) =
- [50 + 60 x (7 – 3 x 2 )] : 10 =
- 2 x {42 – [12 + (8 + 2×5 )]} =
Vă mulţumesc!
- Operații cu puteri. Compararea puterilor - 4 decembrie 2020
- Matematica: ultima cifra a unui numar natural - 8 decembrie 2014
- Rezolvareaproblemelor cu ajutorul ecuatiilor si sistemelor de ecuatii - 10 februarie 2013
Ce-mi place matematica!
(60 + 2 x 40) x (8 – 9 : 3 ) =
(60+80)x(8-3)= 140×5=700
[50 + 60 x (7 – 3 x 2 )] : 10 =
[50+60x(7-6)]:10=(50+60×1):10=(50+60):10=110:10=11
2 x {42 – [12 + (8 + 2×5 )]} =
2x{42–[12+(8+10)]}=2 x[42 – (12 + 18)]=2 x(42 – 30)=2×12=24
Radu e prea mic inca, face mami :D?
sunt cele mai usoare exercitii din lume si eu sunt intr-a treia
Daca la matematica iti e atat de usor, inseamna ca vei avea mai mult timp sa te concentrezi la folosirea corecta a cratimei!
bravo tie! si eu rezolv dar eu sunt a IV-a
Felicitari,rezolvarea este corecta!Poti trece la exercitii mai dificile!Succes!
Mami, desigur…
Radu nu stie inca inmultiri si impartiri, dar ii place si lui matematica.
tare….site-ul
merci 🙂
Multumim!
eu urasc cate o data matematica
Draga Alina,
Inclin sa ti dau dreptate! Cine uraste matematica, uraste munca! Este foarte frumoasa, dar cere sa muncesti mereu si consecvent! Cine nu munceste la matematica, se lasa matematica de el! Este ca o fata frumoasa/baiat frumos, care se lasa greu cucerita/greu cucerit!Multumesc si sa auzim de …PLACERE LA MATEMATICA! Spor la munca!
Ce-ati crede despre un baiat care nu invata deloc si doar pricepe din clasa la matematica sii ii place ffoarte mult??
]
Este foarte bine ca pricepe din clasa ceea ce se preda! Asta ar putea sa l ajute foarte mult! Sa stiti,totusi, fara o munca sustinuta nu este de ajuns la matematica! Daca ar intelege sa rezolve mai multe exercitii si probleme ar fi foarte bine! Va trebui sa i cereti mai mult si sa l incurajati sa munceasca mai mult si sistematic! Va multumesc si sa auzim de bine (ca lucreaza mai mult si cu placere!!)! Cu bine!
sunt putin grele
Draga Dan,
Inceputul este intotdeauna greu! Rezolva ceva mai multe exercitii si ai sa vezi ca devin usoare! Mult succes!
mie imi place matematica pentru ca e o stinta eczacta.deja ma invatat cum sa determin x si alte chesti grozave
Draga Andrei,
Ma bucur mult cand intalnesc astfel de copii! Este usoara daca o intelegi! Trebuie insa sa muncesti si ceva mai mult! Sa ai grija si de gramatica.Este tot o stiinta… exacta! Iti urez succes!
*exacta… *am invatat
cateodata urasc matematica dar cate o data o iubesc( cand o inteleg, bineînteles) 😀
mereu misterioasa, mereu atragatoare, nu? de aceea o iubim…
ce exerciti naspa
Asa e! Campu-i alb,oile negre/ Cine le vede…nu le crede/ Cine le paste…le cunoaste! Cu bine!
Macar daca nu ai mai fi atat de rautacios si fara respect.
Va multumesc !
Nu gaseam in carte si am cautat aici,si l-am scris .Multumesc cine la scris !
Cu multa placere! Sper sa ti foloseasca! Te mai asteptam! Cu bine!
Rezultatele sunt foarte simple:primul:700,al doilea:11,al treilea:24.Simplu [continut editat de administrator]
Raluca, felicitari pentru calcule!
Abtine-te insa de la jigniri gratuite, chiar daca suntem online, nu e motiv sa nu fim civilizati.
Eu iubesc matematica! Imi place foatre mult uitati exercitiile:
(60 + 2 x 40)x(8 – 9 : 3 )=(60+80)x(8-3)= 140×5=700
[50+60x(7-3×2)]:10=[50+60x(7-6)]:10=(50+60×1):10=(50+60):10=110:10=11
2x{42–[12+(8+2×5)]}=2x{42-[12+(8+10)]}=2x[42-(12+18)]=2x(42-30)=2×12=24
Pentru mine,este foatre usor.Eu am 10 ani,sunt in clasa a-III-a si iubesc matematica.Imi place foarte mult!
Este foarte bine! Ma bucur ca-ti place matematica. Lucreaza permanent si vei avea multe satisfactii.
Nu ti am raspuns mai repede pentru ca PC-ul meu are ceva probleme. Sper sa l repar cat mai repede! Te mai astept si cu alte exercitii si probleme. Cu bine!
E fain am avut note mici dar merita sa incerc te rugam sa incerci si tu
matematica este buna dar si rea pentru cei care nu invata,ia ne va fi folositoare in viata fara ea nu vom sti sa calculam nimic si asfel vom fi inselati daca ne ducem la cumparaturi.imi dati dreptate?????????
Draga Mary,
Ai dreptate. Asa este. Atentie insa la gramatica. Nu se scrie „ia ne va fi folositoare” ci „ea ne va fi folositoare”. Cu bine si sa fii mai atenta!
stiti sa faceti astea
Pt mn matematica e cv normal mereu ne intalnim cu probleme de matematica in viata asa ca mult spor la invatat matematica pt ca e super frumoasa si super interesanta :X 🙂
As prefera sa iti placa si limba romana, si sa scrii totusi cuvintele intregi.
Tu preferi romana Ani,sau matematica,ca nu-mi dau seama. 🙂
Draga David,
Le prefer pe amandoua la fel de mult! Nu voi permite greseli nici de-o parte, nici de cealalta.
De exemplu, in formularea ta, „Ani” este la cazul vocativ, asadar trebuie sa pui virgula si inainte :).
Daca nu esti inca a V-a, iti pot explica…
De acord, invata permanent la matematica!
sunt in clasa a 3 si nu ma descurc la matematica va rog sa ma ajutati multumesc alex.(20+16)/(63-59)=
Draga Cristi,
Faci calculele din paranteze si apoi faci impartirea! Succes!
am o fetita de 11 ani si nu prea i place matematica ,sa mai publicati va rog exercitii pentru clasa a 4-a mai ales cu scaderi si paranteze si cu necunoscute
Doamna Cincu,
Gasiti multe exercitii in culegerile recomandate de d-na invatatoare sau le gasiti la orice librarie; puteti comanda chiar si de pe acest site la Paralela 45. Aici va si putem ajuta, daca ne trimiteti ce a reusit sa faca! Cu bine si succes!
imi place cum a fost explicat exercitiul cu paranteze eu nu mai tin prea bine minte si ma ajuta foarte mult sa pot sa-i explic la fata mea care nu prea este atenta in clasa si uita foarte repede
Imi permit sa raspund in locul domnului profesor.
Exercitii gasiti in culegerile dedicate varstei. Iar pentru neatentie si uitare, exercitiile repetate si constante sunt cea mai buna solutie.
Imi place foarte mult ca stiti sa explicati pentru ca aveam foarte mare nevoie de asa ceva . Eu sunt in clasa a-IV-a si am o profesoara de matematica care nu ne explica sa de bine probleme,exerciti si asa mai departe ! Multumim foarte mult chiar ne este de folof acest site :*
Draga Paula…iti multumim pentru aprecieri! Cu bine si succes mai departe.
imi place tare mult matematica si sa stiti te ajuta sa treci toare clasele.ador matematica
Draga Bianca,
Ma bucur mult cand cineva imi spune ca adora matematica! Este o stiinta deosebita. Cu bine si succes!
Bun?, sunt in clasa a 8a, am o problema cu rezolvatu exercitiilor de acest gen: radical din 26 pe 5 inmultit cu radical din 65 pe 6 imultit cu radical din 12 , scz. ca nu am scris-o matematic dar la tastatura nu am semnele corespunzatoare. Imi puteti explica si mie cum se rezolva?
Multumesc indiferent de raspuns.
Draga Ioana,
Tii cont de regulile de inmultire de la fractii, scoti factori de sub radical, apoi simplifici. E greu de scris un text matematic aici si in general pe calculator! Te mai astept. Cu bine.
9+3*[7+6*(5+4*a)]5=60 va rog mult ajutati-ma nu reusesc sa-i dau de capat
Draga Sebi,
Mersul invers! Gasesti la Ora de stiinte, prima pagina! Cu bine.
1+{2x[3+(b-4)x5]:6}x7=8
cum ar trebui sa calculez ca sa aflu cat e b?
Draga Titi,
Se rezolva prin metoda mersului invers! Cu bine.
ms ca miai facut tema
„mi-ai” se scrie cu cratima.
poate n-ar strica sa-ti faci singur temele…
matematica e materia mea preferata!asa va fii mereu
Ma bucur ca iti place matematica. N-ar strica sa dedici mai mult timp si gramaticii romane.
„Va fii” se scrie cu un singur „i”, nu cu doi.
sunt foarte simple exercitiile acestea…rezultatele sunt:1 exercitiu=700,al 2-lea exercitiu=11 si ultimul=24…cum spuneam sunt foarte simple…va pupacesc…:* 🙂
Draga Lorena,
Ma bucur de reusita! Cu bine.
aceste exercitii sunt foarte simple
la primul este = 700
la al 2-lea este = 11
si la al 3-lea este = 24
sunt chiar foarte simple
Draga Bianca,
Ma bucur sincer! E usor cand stii… sa le faci! Cu bine.
Vad ca va place matematica care are chef sa imi faca si mie temele add: gamitzu_gabi :)) pe bune
Draga Gabi,
Noi nu rezolvam temele elevilor aici! Cu bine.
e le fac pe toateeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Mersi prietene,esti cel mai tare.
mie imi place matematica cateodata altadata nu inteleg nimic e un sait bun… 🙂 <3
Draga Nana,
Ca sa intelegi matematica si sa ti placa mereu…trebuie sa inveti permanent! Cu bine.
Draga Dani
mai bn ai tacea din gura ca dai multe explicatii
Draga Alex,
In calitate de administrator al acestui portal, iti spun ca esti un baietel cam obraznic, caruia ii lipsesc niste ani din cei 7 de-acasa, si stai cam mult timp nesupravegheat de parinti la calculator!
Vorbeste politicos cu oamenii mai in varsta, chiar daca e web, nu ne tragem de sireturi!
Dani este profesor, raspunde de aceasta rubrica, si isi consuma din timpul liber ca sa ajute copiii cu adevarat interesati sa invete, nu sa se laude!
Iti recomand sa folosesti butonul rosu cu un X din dreapta sus, acest site nu iti este util tie.
Ani are dreptate. Sa-ti fie rusine!
eu sunt interesata de invatatura,
miami-a fost ultil, mercidraga Ani
[edit]
beny,
as vrea sa fiu de acord cu tine. insa nu accept aici formulari ca cea pe care tocmai ti-am sters-o.
esti cumva administrator ani?
Da. Eu raspund de acest site, si tehnic, si in privinta continutului, a bunului simt, si a respectului reciproc.
Te deranjeaza?
ce usoara este matematica am numai 10
Bravo Alexandra! Secretul matematicii este…sa inveti mereu! Cu bine!
va rog frumos sa ma ajutati
problema la matematica clasa 3a
– Determina numarul „X” din egalitatea:
208:[112-(64-3*X)*4:23]=2
va multumesc
Draga Marius,
Exercitiul se rezolva prin metoda mersului invers. Vezi aici cum se rezolva astfel de exercitii! https://talentedenazdravani.eu/blog/2011/03/02/rezolvarea-problemelor-de-matematica-prin-metoda-mersului-invers/. Te astept cu rezolvarea. Cu bine.
208:[112-(64-3*X)*4:23]=2
x=64-3
x=61
208:[112-61*4:23]=2
Draga Marius,
Mai revezi metoda de rezolvare. Cu bine.
Am nevoie de inca 4 ex cu acolade puteti sa-mi dati cateva?
Draga Dut,
Aici e mai greu de scris astfel de exercitii! Poti gasi in orice culegere de probleme cate vrei! Sunt culegeri pentru orice clasa! Cu bine!
(1+2 la patrat2+3 la patrat 3 ) :2 la puterea a 5
Draga Daniela,
Ce inseamna „2 la patrat 2” sau „3 la patrat 3” ? Nu cred ca ai scris corect exercitiul!
sunt in clasa a 4 si dau tex ma intreb daca ma puteti ajuta va rog va rog mult
sunt in clasa a 4 si dau tex la mate si ma intreb daca ma puteti ajuta va rog mult
dc
vreti
Draga Alina,
Dai test!!! Eu cu ce sa te ajut, daca nu ai trimis nimic? Astept!
Rog o corectare/confirmare daca se poate
[(476:2+625×2)-188]:4×10-366
[(238+1250)-188]:4×10-366=
(1488-188):4×10-366=
1300:4×10-366=
325×10-366=
3250-366=
2884
mie mi se pare corect. ai respectat ordinea parantezelor/operatiilor, ai efectuat corect calculele.
ai alt rezultat indicat?
nu, dar ma incurca putin impatirea aceea (:4×10-366), de aceea am apelat putin si la ajutorul vostru
Multumesc oricum..
Inmultirea si impartirea sunt operatii de acelasi ordin. Daca nu ai paranteze care sa indice altceva, le efectuezi in ordinea in care apar.
De ex, daca aveai … : (4×10) -366 era indicatie de a efectua intai inmultirea. Altfel nu.
multumesc Ani pentru ajutor, chiar faceti o treaba buna aici pe blog, am vizualizat blogul si am vazut foarte multe informatii utile, respect pentru cea ce faceti aici!!
multumim! ne dam silinta!
Super frumoasa lectia,cele trei calcule m-au ajutat si la tema. 🙂
Eu in a III-a
si, a II-a si a I-a, va zic, eu uram matematica, dar acuma, cand am invatat si stiu.Iîmi place mai mult decat sportul, religia, germana, romana sietcaltele (*etc înseamnă „și altele”).Eu sunt in a IV-a si iubesc matematica, si am 10 ani.Auziti, toti cei care urati matematica, invatati din ce in ce mai mult si o sa va placa.Eu am dat un test si am luat B+, dar am rugat-o mult pe doamna invatatoare sa mai dau un test, iar maine il dau; sa imi tineti pumnii; si apropo, si cand am luat B+ nu am invatat, dar eu sunt sigur ca maine voi luat FB+ si o sa va zic nota mea.Dar sunt foarte sigur ca voi lua FB, pentru ca de asta agzista esemenea site-uri.P.S. Sa invatati si sa luati numai FB sau 10 – acelasi lucru – pa…….Edi, încurajator mesajul tău! Doar te rog să fii mai atent și la orele de română, mai ales la folosirea semnelor de punctuație, dacă vrei ca enunțul tău să transmită cu adevărat un mesaj.
700 11 24
Imi place foarte mult matematica dar si aceste exercitii sunt superbe!!!