Metode de rezolvare a problemelor de matematica: metoda figurativa

În săptămânile ce urmează voi prezenta, la nivel de clasa a IV-a, trei metode de rezolvare a problemelor de matematică: metoda figurativă (grafică), metoda comparaţiei şi metoda mersului invers.

Atunci când rezolvăm probleme de matematică trebuie să avem în vedere următoarele: întâi de toate, înţelegerea problemei şi exprimarea în limbaj matematic a relaţiilor dintre mărimile care apar în textul acesteia.

Mă refer la următoarele formulări, care dețin, de cele mai multe ori, cheia rezolvării unei probleme:

  • Expresia *cu atât mai mult* înseamnă o adunare;
  • Expresia *cu atât mai puţin* înseamnă o scădere;
  • Expresia *de atâtea ori mai mult* înseamnă o înmulţire;
  • Expresia *de atâtea ori mai puţin* înseamnă o împărţire.

Următoarele exprimări sunt folosite destul de des în culegerile matematice. Sunt însă de evitat, dat fiind faptul că un „număr” nu poate fi „mărit”, cel mult putem afla un alt număr care este „mai mare cu…” decât numărul ales. Însă ele apar, și e bine să le cunoașteți.

*măriţi cu 2 numărul X* X+2;
*micşoraţi cu 2 numărul X*, X-2;
*măriţi de 2 ori numărul A*, Ax2;
*micşoraţi de 2 ori numărul A*, A:2.

Atenţie mare așadar la exprimările ce apar în textul problemelor! Dacă întâlniți asemenea expresii, este util să notați deasupra lor semnul operației matematice pe care o indică, vor ușura rezolvarea.

 

De regulă, atunci când avem de rezolvat o problemă, încercăm mai întâi să o încadrăm într-un anumit tip, pentru care cunoaștem un algoritm de rezolvare.

Voi prezenta acum rezolvarea unei probleme prin metoda figurativă. Esenţial în rezolvarea problemelor cu această metodă este realizarea unui desen, o figură, care corespunde enunţului dat.

Problemă: Un număr este cu 3 mai mare decât altul. Să se afle numerele, ştiind că suma lor este 25.

Rezolvare(I)

Din enunţ ne dăm seama că:

  • nu cunoaştem 2 numere;
  • unul dintre ele este cu 3 mai mare;
  • suma celor 2 numere este 25.

Realizăm următorul desen:

 

Observăm că, dacă am elimina din suma numerelor 3, adică am lua din numărul mai mare 3 unităţi, cele două segmente desenate devin egale. Scopul acestei metode de rezolvare este acela de a obține pe desen un număr de părți egale, care să ne ajute apoi la identificarea necunoscutelor.

Vom scrie:

25-3=22, unde 22 reprezintă suma celor două numere, dacă al doilea ar fi egal cu primul.

Câte părți egale am obținut în desen, după ce am eliminat 3?

1+1 = 2 (părți egale)

Dacă suma a două părți egale este 22, putem afla cât reprezintă o parte egală, împărțind suma la numărul de părți egale identificate.

22: 2=11 (reprezintă o parte egală, în problema noastră aceasta reprezentând numărul mai mic.

Am aflat în acest mod numărul mai mic, celălalt poate fi aflat în două moduri. Ori adunăm unitățile îndepărtate inițial:

11+ 3= 14,

Sau scădem din sumă numărul pe care l-am aflat:

25-11=14.

În concluzie numerele sunt 11 şi 14, ceea ce se verifică uşor (11+14=25). Nu uitaţi, după ce aţi rezolvat o problemă, verificaţi întotdeauna rezultatul obţinut!

Rezolvare(II)

Se poate realiza şi următorul desen:

Observăm că, dacă am adăuga la numărul mai mic 3 unităţi, suma ar creşte cu 3 şi numerele devin egale. Obținem așadar două părți egale.
Vom scrie

25+ 3=28, unde 28 este suma numerelor, dacă primul ar fi egal cu al doilea.

Câte părți egale am obținut în desen, după ce am adăugat 3?

1+1 = 2 (părți egale)

Dacă suma a două părți egale este 28, putem afla cât reprezintă o parte egală, împărțind suma la numărul de părți egale identificate.

apoi

28: 2=14.

Am aflat în acest mod numărul mai mare. Celălalt poate fi aflat tot în două moduri. Ori eliminăm unitățile îndepărtate inițial:

14-3=11,

Sau scădem din suma inițială numărul pe care l-am aflat:

25-11=14

Deci, numerele sunt 11 şi 14, rezultate obţinute şi prin prima variantă de rezolvare.

 

În final aş atrage atenţia că nu este de ajuns să ştiu în ce constă metoda figurativă şi să rezolv o problemă, două… Fiecare problemă aduce un element de noutate şi trebuie să ne punem în cât mai multe situaţii, adică să rezolvăm cât mai multe, pentru a nu fi luaţi prin surprindere!

 

Temă:

1. Un număr este cu 10 mai mare decât altul. Aflaţi cele două numere, dacă suma lor este 40.

2. Un număr este de 3 ori mai mare decât altul. Aflaţi numerele, dacă suma lor este 40.


Important!
Nu posta probleme fără a menționa în ce clasă ești și neaparat cum te-ai gândit tu să rezolvi problema. Nu rezolvăm aici temele elevilor, doar îi ajutăm în cazul în care s-au împotmolit la rezolvare.
Mesajele care conțin doar cerințele problemei vor fi (probabil) ignorate.


Posted in Matematică, Ora de Științe and tagged , , , , , .

2.980 Comments

  1. buna am dat de cap la prob
    am facut un segment mare
    I––––––––––––––––I
    I–––––I–I
    I–––I–I
    I–––I–I–I
    PRIMUL SEGM ESTE PAINEA VANDUTA DIM +4PAINI
    AL DOILEA SEG PAINEA VANDUTA LA PRANZ+ 2 PAINI
    AL TREILEA SEGM PAINEA VANDUTA SEARA +6 PAINI IAR PARTEA AIA MICA DIN SEGM REPREZ 3 PAINI RAMASE
    AM FACUT ASA 3+6 =9, 9+6=15 PAINI VANDUTE SEARA
    9+9+2=20 20+2=22 PAINI VANDUTE LA PRANZ
    20+20+4=44PAINI VANDUTE DIMINEATA SI TOTALUL DE PAINI ADUSE 2*44=88 VA MULTUMESC , SUNT CAM GRELE PROB DE CLASA A IV INSA CU AJUTORUL DV LE MAI DAM DE CAPAT

  2. As vrea sa stiu si eu cum se fake problemele prin metoda figurativa cu :Diferenta,Cat si Rest.Am o fetita de clasa a 4 a care are probleme cu diferenta si nu le dau de cap:(:((

    • Draga Angela,
      In primul rand ar trebui sa vezi,sa studiezi cum am rezolvat astfel de probleme in prezentarea noastra! Te rog sa le citesti! Ar trebui sa ai un minim de cunostinte: diferenta arata cu cat este mai mare unul dintre numere; catul arata de cate ori este mai mare unul dintre numere; ce inseamna cu atat mai mult;ce inseamna de atatea ori mai mult si asa mai departe. Ai in prezentarile noastre toate situatiile care apar. Dupa ce le vezi pe toate (metodele de rezolvare) incearca sa rezolvi si tu, ne trimiti ce ai reusit si noi te vom ghida mai departe. Nu rezolvam temele elevilor,doar ii indrumam sa le rezolve ei! Te asteptam cu drag!

    • Nu e bine! Ti am mai trimis odata cunm se face!
      /–-/ primul raft
      /–-/–-/–-/ al 2 lea raft. Ce este in plus, 2 parti la al 2 lea raft reprezinta 40 de carti!
      40:2= 20 carti o parte.Primul raft contine 20 carti,iar al 2-lea, 3×20 = 60 carti!

  3. SUMA A TREI NUMERE NATURALE ESTE EGALA CU 2154.PRIMUL NUMAR ESTE DE DOUA ORI MAI MARE DECAT AL DOILEA.STIIND CA AL TREILEA NUMAR ESTE MAI MARE CU 18 DECAT TRIPLUL CELUI DE-AL DOILEA NUMAR,AFLATI CELE TREI NUMERE.

    • Draga Biti,
      Ce este cu aceasta problema? Nu ne spui ce clasa esti si nu ne trimiti nici ce ai rezolvat tu din problema! Noi nu rezolvam teme aici! Trimite ne ce ai gandit tu si noi te vom ajuta sa finalizezi! Te asteptam cu drag!

    • NU! In primul rand trebuia sa ne dai enuntul in intregime! Din ce ne ai scris,deduc ca suma Anei impartita la suma Mariei este trei; aceasta inseamna ca Ana are de 3 ori mai multi bani!
      /–-/–-/–-/ Ana
      /–-/ Maria; diferenta, adica 2 parti este 54, s a m d> Sper sa te descurci acum! Revino cu rezolvarea! Te astept cu drag!

  4. Sunt in clasa a patra.Ma numesc Ioana.Vreau sa va spun o problema, la care m-am cam impotmolit.Am incercat in mai multe feluri, dar nu imi da rezultatul. Suma a trei numere este 495.Sa se afle care sunt cele trei numere, daca primul numar este cu 17 mai mare decat al doilea numar, iar al treilea numar este mai mare cu 11 decat primul numar.
    I |–| II+17
    II|–|
    III|–| I+11
    495- (17+11)=467
    167:3=…
    Aici m-am impotmolit.Ma ajutati va rog?

    • Draga Ioana,
      Nu ai inteles textul problemei! Ai reprezentat gresit numerele!
      Primul /––/ +17
      Al doilea /––/
      Al treilea /––/+17+11.Sper sa te descurci acum! Revino cu rezolvarea! Te astept cu drag!

    • primul|––|+17
      al doilea |––|
      al treilea|––|+17+11

      495-(17+11+11)=456
      456:3=152(al doilea numar)
      152+17=169( primul numar)
      169+11=180(al treilea numar)

    • Draga Ioana,
      Vezi ca ai gresit la calcule! 495-(17+17+11)= 450 ! Tu nu faci proba dupa ce rezolvi problema? Corecteaza! O zi buna!

  5. va rog sa ma ajutati cu o problema de clasa a 4 ca nu-i gasesc rezolvarea ;Fiul este cu 25 de ani mai tanar decat tatal,iar tatal are jumatate din varsta bunicului.Sa se afle varsta fiecaruia?

    • Draga Luiza,
      Am impresia ca din textul problemei lipseste ceva! Asa cum ai scris-o nu se poate rezolva! Te astept cu drag si sa postezi si rezolvarea ta!

  6. buna seara numele meu este andreea sunt in clasa a-IV-a si am nevoie de putin ajutor la o problema care ma cam impormolit. Suma a 2 numere este este cu 36 mai mare dacat diferenta lor si de 4 ori mai mare dact aceasta diferenta. Care sunt numerele?

    • Draga Andreea,
      Era bine sa postezi si ce ai gandit tu la rezolvarea problemei! Noi nu rezolvam aici temele elevilor! Am sa ti figurez ceea ce zice problema si sa revii cu rezolvarea!
      /––––/ diferenta
      /––––/––––/––––/–––-/ suma,de 4 ori diferenta
      /––––/……………………………………../ suma, diferenta plus 36. Sper sa te descurci acum! Te astept cu rezolvarea!

    • Draga Betty,
      Atunci cand constati ca nu poate lega nimic…ii mai ajuti! Poate …poate! Cat priveste problema ta…cu femeia, am impresia ca lipseste ceva. Data de nastere cuprinde… ziua,luna, anul. Mai revezi textul problemei!

  7. un elev citeste 128 de pagini dintr-o carte si constata ca mai are de citit un sfert din numarul total de pagini .
    cate pagini are cartea?
    ____/_____/_____/

    ____/

    128:2=64
    nu mai stiu cum vine

    :

    • Draga Borcea,
      Am impresia ca ceva este …gresit! Daca mai are de citit un sfert, inseamna ca a citit trei sferturi! Ori numarul 128 nu se imparte la 3! Revezi enuntul…poate e gresit! Te astept cu drag!

  8. Ei au 300 de ani.El are cu 2 ani mai multi ca ea.Cati ani are el si ea?
    ea/–––-/
    el/–––-/+2 In total = 300 de ani
    300-2=298
    298:2=90
    60+60=90
    1000000-9=0
    ea are 298 ani iar el 300

  9. diferenta a doua numere este 400.Al doilea numar este cu 18 mai mic decat jumatatea primului numar .Afla cele doua numere?
    ________/_______/

    _____/../
    18
    400-18=382
    382×2=764
    382-18=364
    v:764-364=400
    m-am descurcat bine?

  10. Buna seara. clasa a IVa Metoda figurativa.
    Doi copii au cumparat o minge de 14 lei. Primul a dat toti banii sai, iar al doilea a dat jumatate din banii sai. Daca primul dadea doar jumatate din banii sai , iar al doilea dadea toti banii sai, le-ar mai fi trebuit 1 leu. Ce suma avut fiecare. am reprezentat-o grafic, apoi a+b:2=14 si respectiv a:2 +b +1 =14. mai departe … nu mai stiu

    • Dragule,
      E mai greu de reprezentat; am sa incerc totusi si sper sa intelegi!
      (I) /–––––-/ suma primului
      /–––-/ suma celui de al doilea
      (II) /–––––-/
      /––/––/ suma primului+ jumatate din suma celui de-al doilea= 14
      (III) /––-/––-/
      /–––/ jumatete din suma primului+ suma celui de al doilea= 13; dublam cantitatile de la II si III, ca sa nu mai avem jumatati si obtinem:
      II dublat /–––––/–––––/
      /–––-/ va face 28
      III dublat /–––––/
      /–––-/–––-/ va face 26 Scazand si adunand IId si III d ne dam seama ca primul are cu 2 lei mai mult decat al doilea,iar impreuna au 18 lei. De acum rezolvarea devine usoara! Te astept cu finalizarea!

    • Drag(a)ule,
      Ai facut o rezolvare algebrica! Trebuia sa continui tot figurativ:
      /––––-/
      /–––/ primul cu 2 mai mult decat al 2 lea; suma 18.
      18-2= 16
      16:2=8 suma celui de al doilea
      8+2= 10 suma primului . Cu bine!

  11. MA numesc Clara si sant eleva in clasa a patra si m-am impotmoloit la urmatoarea problema: Suma sferturilor a trei numere naturale este 25.Daca la primul adunam 46, la al doilea 54 si la al treilea 10 obtinem acelas numar .Sa se afle cele 3 numere.

    • Draga Clara,
      Te rog sa urmaresti cu atentie!
      Din enuntul problemei ne dam seama ca cel mai mare numar este al III lea si cel mai mic al doilea.
      /––––/ (I)
      /–––/ (II)
      /–––––-/ (III). Daca adunam cate un sfert din fiecare,obtinem 25.
      /–/–/–/–/ (I)
      /–/–/–/–/ ( II)
      /–-/–-/–-/–-/ (III). Daca adunam cate 4 sferturi din fiecare obtinem 100,adica suma I+II+III=100. Daca adaugam ce se spune in problema la fiecare, obtinem numere egale. Iata:
      /––––/+46…………../
      /–––/+54……………../
      /––––––-/+10……./. Observam ca daca scadem 10 din fiecare obtinem tot numere egale:
      /––––/+36……/ (I)
      /–––/+44………./ (II)
      /––––––––-/ (III) Ce am gasit? III=I+ 36 si III= II +44. Daca din primele doua scadem 36 obtinem:
      /––––/ (I)
      /–––/+8 (II) . Am gasit ca I =II+8. Facand acum un bilant, am gasit ca : primul este cu 8 mai mare decat al doilea,iar al treilea este cu 44 mai mare decat al doilea.Facem acum ultimul desen:
      /–––/+8 (I)
      /–––/ (II)
      /–––/+44 (III).Observam ca daca din suma lor scadem 8, apoi 44, numerele raman egale,adica:
      100 – (8+44)= 100- 52= 48
      48:3 = 16 (al doilea numar)
      16 +8 =24 (primul numar)
      16+44=60( al treilea numar) . Verificarea se face usor! Te las pe tine sa o faci! Deoarece a fost o problema mai grea am facut rezolvarea in intregime sa fie de exemplu si celorlalti! Cu bine!

  12. Buna ziua , ma numesc Maria si sunt eleva in clasa a 4 a . M-am impotmolit la rezolvarea urmatoarei probleme : ,, Suma a doua numere naturale este 123 . Daca la primul numar se adauga 83 , iar la al doilea 49 , atunci primul numar va fi de 2 ori mai mare decat al doilea . Aflati cele doua numere .” VA ROG FRUMOS , sa ma ajutati nu pot sa imi dau seama cum as putea sa o rezolv !

    • Buna Maria,

      Uite pb.
      17
      1 –-/–-

      2 –- 495
      17 11
      3 –-/–-/–-

      1.Care ar fi suma daca numerele ar fi cat primul ?

      495-17-(17+11)=495-17-28=450

      2.Care este primul numar ?

      450:3=150

      3.Care este al doilea numar ?

      150+17=167

      4.Care este al treilea numar ?

      167+11=178

      150+167+178=495

      Succes

    • Angi, tu consideri ca ai dat o mana de ajutor?
      Mie nu mi se pare…
      Pacat ca nu se intelege scopul acestui articol.
      Mare pacat!

    • Buna,

      Am vrut sa ajut, ce vezi rau in asta ? Data viitoare o sa le faca singura, poate si tu vei fi in situatia ei.

    • Ce vad rau??? Tu nu ai ajutat. I-ai dat mura-n gura rezolvarea.
      Daca se descurca singura, ii ajungeau explicatiile din articol sa-si rezolve tema.

      Si cu siguranta nu ma voi afla in situatia ei. Suntem pe parti opuse ale catedrei, si de acolo de unde stau eu, copiii trebuie incurajati sa gandeasca, nu sa primeasca temele rezolvate!

  13. Buna!M-am impotmolit la o problema la matematica.Sunt in clasa IV-a.Am nevoie fiindca problema aceasta o sa ne dea la test si nu vreau sa iau o nota mica.Am nevoie pana pe data de 13,te rog daca ai putea sa ma ajuti.
    Suma a trei numere este 495.Sa se afle care sunt cele trei numerele,daca primul numar este cu 17 mai mare decat al doilea numar,iar al treilea numar este mai mare cu 11 decat primul numar.

    Luni 13 o sa ne dea test si eu nu stiu aceasta problema!Va rog ajutati-ma!!!!!!!Multumesc.

    • Draga Andreea,
      Noi nu rezolvam temele aici! Daca ai rabdare si cauti in raspunsurile date mai in urma, vei gasi si indicatii pentru rezolvarea acestei probleme! Te rog sa cauti!

  14. Buna ziua, am si eu o problema si nu stiu cum sa o figurez. La un orfelinat s-au donat 124 de jucarii: papusi, de 3 ori mai multe masinute, iar ursuleti cu 2 mai putin decat masinute. Cate jucarii de fiecare fel s-au primit? multumesc mult!

    • Draga Florin,
      Te rog sa citesti ce este scris in atentionarea scrisa cu rosu la aceasta rubrica! Te astept cu varianta ta de rezolvare

    • intro librarie sant 3 elevi.primul cumpara un nr. caiete al 2 cumpara cu un caiet mai mult decat primul iar al 3 cumpara cu un caiet mai mult decat al doilea.stind ca ei au cumparat impreuna 60 caiete aflati cate caiete a cumparat fiecare elev.

    • Paula,
      Te-ai impotmolit in primul rand la scrierea corecta… „m-am”, „intr-o”, „sunt” (nu sant!), „stiind” – cu doi ii…
      Nu mai vorbesc de virgule, care lipsesc cu desavarsire!

      Citeste de rog finalul articolului, partea scrisa cu rosu, revino si cu ideea ta de rezolvare, si apoi vei primi ajutor.

    • Draga Maria,
      Nu orice problema se poate rezolva prin metoda figurativa! Am putea incerca sa desenam ceva!
      /–––/ primul numar
      /––/al doilea numar.Suma lor 123.Si acum.
      /–––/+83
      /––/+49, ne spune problema apoi:
      /–––/+83……../
      /––/+49/––/+49/, ca numerele devin egale.Toate bune pana aici! Scazand din amandoua 83, obtinem:
      /––––––/
      /––/––/+15./. Ceea ce ar insemna ca primul este cu 15 mai mare decat dublul celui de al doilea. De aici calculele nu se mai pot face aritmetic! De aceea am sa ma opresc! Depaseste clasa a IV a! Cu bine!

  15. Ma numesc Ionut si sunt elev in clasa a4a.M-am inpotmolit la o problema care este asa:
    Tatal are 70 de ani,iar fiul sau are 40 de ani.
    Cu cati ani in urma tatal avea de 4 ori varsta fiului?
    am incercat astfel:

    I_______I- 40 fiul

    I_______I______I_______I________I- de 4 ori varsta fiului

    Nu stiu cum sa fac mai departe sa impart varsta tatalui adica 70:5= 14

    iar apoi 14×4 =56

    Va rog sa-mi spuneti cum este corect!!!!!

    • Draga Ionut,
      Ai mers pe o reprezentare gresita! Din enunt ne dam seama ca tatal are cu 30 de ani mai mult decat fiul. Facem urmatoarea reprezentare:
      /–––––––––/…..+30……./ tatal
      /–––––––––/ fiul.Anii care au trecut,sunt aceiasi pentru amandoi si vom reprezenta astfel:
      /*****/–––––––/….+30……../ tatal
      /*****/–––––––/ fiul .
      Am reprezentat cu stelute anii care au trecut. Ceea ce ne a ramas, trebuie sa fie ce ne spune problema, adica, de 4 ori varsta fiului trebuie sa fie varsta tatalui, adica:
      /––––––/––––––/––––––/––––––/ de 4 ori varsta fiului
      /––––––/……………………+30………………………………./ varsta tatalui. Observam ca ceea ce este in plus, trei parti egale,reprezinta 30. Sper ca de acum incolo sa te descurci! Sa revii cu rezolvarea integrala! Te astept cu drag!

  16. Am si eu o rugaminte,doamna invatatoare nea dat niste probleme,iar eu nu stiu sa le rezolv,daca puteti sa-mi aratati rezolvarea acestora nu le dau de cap STAU DE 3 ORE NU STIU.stiu ca nu rezolvati temele elevilor.Dar daca nu stim nu stim.Eu acest site si toti copiii il cautam.Am facut mai multe incercari dar nu reusesc altii recunosc nu fac si baga direct pe site..Ce site e asta?scz expresia dar…e prea de tot?!SCZ
    PROBLEMELE AJTATIMA!!!!!!!!!!!!:
    SUMA A TREI NR ESTE 418.DACA PRIMUL ESTE DE DOUA ORI MAI MARE DECAT AL TREILEA,IAR AL DOILEA CU 2 MAI MIC DECAT SFERTUL PRIMULUI,AFLATI NUMERELE.
    PE ASTA NU O STIU!!

    IN DOI SACI SUNT 150 DE KG FAINA.DACA DIN PRIMUL SAC SE SCOT 3 KG SI SE ADAUGA LA AL DOILEA, IN PRIMUL SUNTDE DOUA ORI MAI MULTE KG DECAT IN AL DOILEA.CATE KG DE FAINA SUNT IN FIECARE SAC?

    NICI PE ASTA NU O STIU!!1

    SUMA A TREI NUMERE ESTE 2450. PRIMUL NUMAR ESTE CU 250 MAI MARE DECAT AL DOILEA SI CU 180 MAI MARE DECAT AL TREILEA.Care snt numerele?

    AJUTATIMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Andreea,cls.IV-a MULTUMESC

    • SI AM CITIT CE E CU ROSU SI NU-MI CONVINE DE LOC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      1.CU TOTII AM GANDIT PROBLEMELE!!!
      2.NU STIM!!
      3.SITEUL ACESTA AM CREZUT CU TOTII CA E FACUT CA SA COMINCAM!
      4.DE CE VA-TI MAI DESCHIS SITEUL? NU VA SUPARATI DELOC CA NU TREBUIE

    • Draga Oana/Andreea,

      In primul rand, iata cateva reguli de bun simt: scrie corect romaneste si foloseste cratima acolo unde trebuie! Poate nu ar fi rau sa revezi ortogramele. La varsta ta nu se accepta astfel de greseli, nici pe net, si in nicio alta parte.

      A doua, nu scrie cu majuscule. Regulile „internetului” spun ca scrisul cu majuscule inseamna urlete. Nu e cazul.

      A treia. Cand elevul nu stie, ridica mana, dupa ce a fost predata lectia la clasa si intreaba invatatorul, respectiv profesorul. Cand „nu stii” inseamna ori ca nu ai fost atenta la ora, ori ca nu ai exersat suficient. Poti incepe prin a rezolva singura, inca odata, exemplele folosite in predarea la clasa.

      Daca ai stat 3 ore gandindu-te la o problema, sunt sigura ca puteai scrie pe scurt ce variante ai incercat. De exemplu, ai scris matematic ce cunosti si ce nu din problema?!

      Ajungand la al doilea mesaj, imi pare rau ca nu-ti convine ce „scrie cu rosu”, dar e site-ul meu si eu fac regulile. Nu iti plac – esti libera sa folosesti acel X din dreapta sus.
      Site-ul a fost deschis in cu totul alte scopuri. Faptul ca am ales sa creez o rubrica in care sa si ajutam un pic copiii care nu il iau pe „nu stiu” in brate este decizia mea.
      Sunt sigura ca, daca citesti mai jos, vei vedea ca sunt copii care au incercat, au vorbit politicos si au fost ajutati.

      Incearca si tu sa gandesti, si daca nu reusesti, vei fi ajutata.

      Nu te supara deloc, ca nu trebuie. Acestea sunt regulile, alegerile iti apartin.

    • Draga Oana/Andreea,
      Daca nu ai inteles Metoda figurativa din predarea Dnei Invatatoare, te rog sa urmaresti rezolvarea(predarea)noastra facuta mai sus,sa rezolvi problemele propuse, sa vezi si celelalte probleme care apar in comentarii si apoi sa revii cu ce ai realizat tu in problemele pe care ni le-ai trimis si te vom ajuta cu placere! Vorba dulce…mult aduce! Te asteptam cu drag!

    • Problema cu suma celor trei numere 418
      /–––––––/ primul numar
      /–/ al doilea numar
      /–––-/ al treilea numar. Suma lor 418.Daca tinem cont acum de ceea ce zice problema,vom avea urmatorul desen:
      /––/––/––/––/ primul numar
      /–/+2/ al doilea numar plus 2,face cat un sfert din primul.
      /––/––/ al treilea, cu doua parti mai mic decat primul(sau primul de 2 ori mai mare decat al 3 lea). Observam ca daca la al doilea adaugam 2, suma se mareste cu 2 si obtinem 7 parti egale. Acum te las pe tine sa continui! Te astept cu rezolvarea completa!

    • La problema cu suma celor trei numere 2450.
      /–––––––/ primul numar,
      /–––––/ al doilea cu 250 mai mic decat primul,
      /––––––/ al treilea cu 180 mai mic decat primul. Ca sa facem parti egale cu primul, adaugam la al doilea 250,iar la al treilea 180. Configuratia arata astfel:
      /–––––––––/
      /––––-/..+250…/
      /–––––/..+180../ . Suma numerelor va creste cu 250+180.Acum te las pe tine sa rezolvi mai departe! Te rog sa revii cu rezolvarea copleta! Te astept cu drag!

    • La problema cu sacii.
      /––––––––––/primul sac
      /–––-/al doilea sac.Mai departe luam din primul 3 kg si punem in al doilea.Vom avea configuratia:
      /–––––––-/..-3../
      /–––-/..+3../. De 2 ori al doilea face cat jumatate din primul si vom desena astfel:
      /––-/––/ dublul celui de al doilea,
      /––-/––/––-/––/primul, in total 6 parti egale cu suma tot 150. Acum te las pe tine sa rezolvi mai departe si sa revii cu finalizarea! Te astept cu drag!

  17. sunt in clasa a patra si m-am impotmolit la o problema va rog sa ma ajutati. in 3 baloturi de stofa sunt 179 m . in al doilea balot sunt cu 9m mai putin decat in primul si cu 13m mai mult decat in al treilea.cati m de stofa sunt in fiecare balot? a+b+c=179 b=a-9 c=b-13 a+(a-9)+[(a-9)-13]=179

    • Draga Viorica,
      Te-ai complicat cu calculul algebric! V-a aratat Dna Invatatoare si asa ceva? Nu e rau ,dar pentru clasa a IV-a e mai greu! Iata o rezolvare prin metoda figurativa!
      /–––––––/primul numar
      /–––––-/al doilea cu 9 mai mic decat primul.
      /–––/ al treilea cu 13 mai mic decat al doilea. Suma lor este 179. Ca sa facem parti egale, din al doilea scadem 13, iar din primul 13+9 si vom avea urmatoarea configuratie:
      /–––/..+13../..+9/ la primul numar,
      /–––/..+13../ la al doilea numar,
      /–––/ al treilea numar. Suma lor este 179. Sper sa te descurci acum! Sa revii cu rezolvarea completa! Te astept cu drag!

    • Ai aflat ca, cu 30 de ani in urma varsta tatalui era de 4 ori mai mare decat a fiului! Intotdeauna sa duci rationamentul pana la capat! E bine sa rezolvi,sa studiezi si problemele care sunt comentate la ora de stiinte! Vei invata mult mai mult! Cu bine si te mai asteptam!

  18. Dani sunt in clasa a patra si am nevoie de ajutor la aceasta problema:Irina,Radu si Mihai au impreuna 750 de timbre.Irina are cu 30 de timbre mai multe decat Radu,iar Mihai de 4 ori mai multe decat Radu.Cate timbre are fiecare?

    R /–-/
    M /–-/–-/–-/–-/ de 4 ori mai mult
    I /–-/–/ cu 30 mai mult
    Avem 6 segmente egale
    750:6=125 are Radu
    125+30=155 are Irina
    125×4=500 are Marius

    V:125+155+500=780

    EUzic ca nu este problema este gresita sau eu am gresito.

    • Draga Tudorel,
      Te ai grabit!!!! Ca sa ai numai segmente egale,trebuie sa scazi din suma, cele 30 care sunt in plus ale Irinei! Ai reprezentat corect insa! Adica 750-30 si abia apoi ai segmente egale! Sa refaci problema si te astept cu solutia finala! Cu bine,te astept cu drag!

  19. buna ziu sunt in clasa aIIIa si nu stiu cum sa rezolv problema urmatoare: Impartind un numar la altul ,obtii catul 5 si restul 2.Afla numerele stiind ca suma lor este182

    • Ana,
      Vezi ce scrie mai sus cu rosu!
      Scrie intai matematic datele problemei si revino cu varianta ta de rezolvare!

    • Draga Ana,
      De la impartirea cu rest stim ca deimpartitul =impartitorul x catul + restul;inseamna ca unul dintre numere este de 5 ori mai mare decat celalalt si inca doua unitati;reprezentand in desen avem urmatoarea configuratie:
      /––/ primul numar,
      /––/––/––/––/––/..+2../ al doilea numar.Suma lor este 182.Observam ca, daca dam la o parte cele 2 unitati in plus ale celui de- al doilea numar,suma se micsoreaza cu 2, raman 6 parti egale.De acum te las pe tine sa continui rezolvarea! Sper sa te descurci! Te astept cu cu finalizarea rezolvarii. Cu bine si spor la rezolvare.
      Observatie. Este bine sa rezolvi si tu problemele propuse de noi mai sus si de asemenea sa studiezi si problemele care apar la comentarii!

    • Al treilea nr este reprezentat de un segment,al doilea nr este reprezentat de patru segmente iar primul nr este reprezentat de doua segmente.In total avem sapte segmente.Stiind ca suma lor este 126 impartim 126 : 7 =18(c) 18*2=36(a) 18*4=72(b)

  20. suma a trei numere este 126.al doilea nr este cat dublul primului,iar al treilea nr este cat jumate din primul nr.afla cele 3 nr?ajutatima

    • Ai rezolvat corect problema!Trebuia sa-mi faci si desenul!
      /––/primul numar
      /––/––/al doilea numar
      /–/ al treilea numar.Suma lor 126. Sau mai exact:
      /–-/–/primul numar
      /–/–/–/–/ al doilea numar
      /–/ al treilea numar.Sunt astfel 7 parti egale. De aici te las pe tine!

  21. Sunt mamica a unui baiat de clasa a IV-a. Are doua probleme care se rezolva prin metoda grafica El a facut-o,dar nu stiu daca este bine.

    1. Diferenta a doua numere este 2995. Daca din suma lor scadem diferenta obtinem 2016. Afla numerele.

    a |____|–-|
    2995
    b |____|

    2995+2016=5011
    5011+2995=8006
    8006:2=4003 (a)
    4003-2995=1008 (b)

    2. Afla cele doua numere a caror suma este cu 76 mai mare decat diferenta lor care este 9.

    a |___|–|
    9 }76+9=85
    b |___|

    85+9=94
    94:2=47 (a)
    47-9=38 (b)

    Va rog sa-mi spuneti daca este bine.Astept raspuns.Va multumesc!

    • Draga Doamna,
      Nu mi ati explicat de ce ati facut asa! Ati ajuns la rezultate bune! V ati complicat un pic! Pentru prima problema, iata o explicatie:
      /–––-/..+2995../ primul numar
      /–––-/ al doile numar. Mai departe,
      /–––-/–––-/..+2995../ suma,
      /..2995../ diferenta. Daca le scadem,raman doua parti egale!
      2016:2 = 1008 al doilea numar
      1008 +2995 =4003 primul numar. Ceea ce ati obtinut si Dv.
      La a doua problema,
      /––––/..+9../ primul numar,
      /––––/ al doilea numar. Acum
      /––––/––––-/..+9../ suma numerelor/
      /..9…/ diferenta lor. Suma este cu 76 mai mare decat diferenta lor si sunt 2 parti egale,deci:
      76 :2= 38(al doilea numar)
      38 + 9 = 47 (primul numar) ceea ce ati obt si Dv. Va mai asteptam!

  22. Buna ziua , am o problema pe care nu o putem rezolva , este vorba de o problema de clasa a 3 a:

    Un nr. a fost marit de 5 ori, iar produsul s-a marit cu 15.
    Noul rezultat s-a micsorat de 3 ori , iar catul obtinut s-a micsorat cu 7.
    Obtinem 3. Care este Nr?

    Va rugam sa ne indicati metoda de rezolvare daca se poate si prin metoda grafica .

    Va multumesc .

    Andreea Stoica .

    • Draga Andreea,
      Problema se rezolva prin metoda mersului invers! Nici vorba de metoda figurativa! Te rog sa te uiti la Metoda mersului invers in cadrul acestei rubrici(Ora de stiinte)si daca nu intelegi rezolvarile propuse acolo, te rog sa revii! Te astept cu drag!

  23. Marind de 3ori numarele obtinem pentru noile numere suma333,iar diferenta51.Care sunt numerele .sunt Marlena.am facut asa dar nu stiu daca este bine,se face prin metoda figurativa.3+3=6 333-4=274(segment a)274*-Impartit la2=1379segmentb;a+b=333 a+137=333;a=333-137;a=196;a+b=333;137+196=333
    vreau sa stiu daca este bine facuta.

  24. Am doi baiti gemeni in clasaI.Suma a 2numere este200.Daca primul il inmultim cu6,iar pe al doilea cu 2obtinem numere egale.Sa se afle numerele?
    a+b=200
    ax6=bx2
    5-1=4
    200:4=50segment a
    3×50=150segment b
    Verificarea;50+150=200
    50×6=300
    150×2=300
    este bine,va multumesc.

    • Draga Marlena,
      Unele etape din rezolvarea ta nu le inteleg! De ce ai considerat 5-1=4 parti egale? Trebuia sa mi explici! A rezolva o problema nu inseamna a face un sir de operatii pentru a obtine un rezultat, ci mai ales a justifica rationamertul facut! Iti propun urmatoarea rezolvare si sper sa o intelegi!
      /–-/ primul numar
      /––/ al doilea numr.Marind primul numar de sase ori,iar pe al doilea de doua ori, numerele devin egale.
      /–-/–-/–-/–-/–-/–-/ primul de 6 ori
      /–––––/–––––/ al doilea de 2 ori. Ne dam seama ca,al doilea este de 3 ori mai mare decat primul. Re-facem acum desenul si obtinem:
      /–-/ primul numar
      /–-/–-/–-/ al doilea numar.Suma lor este 200.Sunt 4 parti egale si de acum te las sa rezolvi mai departe problema. Sper sa te descurci acum. Cu bine!

  25. Buna ziua!
    In culegerea „Metoda figurativa” am dat peste o problema pe care nu stiu cum sa o rezolv: „un grup de excursionisti merge la masa. Daca se aseaza cate 4 la o masa, raman 6 excursionisti fara loc. Daca se aseaza cate 6, raman 3 mese libere. Cati excursionisti si cate mese au fost?” Nu este singura problema de acest gen, dar e suficient sa inteleg una. Multumesc.

    • Am citit, si am inteles. Lucrez suplimentar. Chiar nu inteleg cum se rezolva. Daca ii asez cate 4,4,4… raman 6 in picioare, iar daca ii asez cate 6, 6,6,6 … raman 3 mese libere. Prin segmente nu am reusit sa o reprezint.

    • Nu prea inteleg. Mai am una rezolvata in clasa si ma uit la amandoua si nu vad logica.
      Multumesc oricum, foarte mult pentru intelegere.

    • Rationamentul pentru rezolvarea problemei e mai greu un pic! Sper sa-l intelegi! Voi figura mai intai prima situatie; m masa ,e excurionost!
      m m m….m
      4e 4e 4e…4e,eeeeee, 6 excurionisi in picioare.A doua situatie:
      6e 6e 6e…6e
      m m m …m, m m m,trei mese libere. Ne dam seama ca, daca la prima situatie, am copleta fiecare masa cu cate inca 2 e, am face 3m de sase;cei 12e de la cele 3m libere, ar mai completa cate doi,inca 6m; vom avea: 3m+6m+3m = 12 mese.Deci sunt 12 mese.Excursionosti vor fi: 4×12+6=48+ 6= 54 excursionosti. Raspuns 12 mese si 54 excursionisti. Sper ca ai inteles rationamentul. Cu bine!

    • da. Asta e problema de „pedeapsa”.Tot in genul acelei probleme: Un gradinar planteaza rasaduri. Daca pune cate 8 rasaduri pe rand, raman 11 rasaduri, iar daca pune cate 10 rasaduri pe rand ramane un rand cu 5 rasaduri.
      8, 8, 8,8 ……… 11 rasaduri
      8+2, 8+2, 8+2, …. 1 rand cu 5 rasaduri
      dupa metoda din clasa, pornesc cu cele 11 rasaduri, astfel
      11 + 5 = 16 rasaduri fara rand
      16 : 2 (diferenta dintre cele doua cazuri) = 8 randuri
      8*8+11=64+11=75 rasaduri
      dar nu se verifica cu cea de a doua situatie

    • sper ca nu v-ati suparat. Raspunsul din carte nu este acesta. este 8 randuri si 75 rasaduri. Azi am lucrat in clasa numai probleme de acest gen.
      1. Daca in fiecare banca dintr-o sala asezam cate 5 elevi, raman 2 banci libere, iar daca asezam cate 4 elevi, raman 10 elevi in picioare.
      4, 4, 4, 4, 4, …./10
      4+1, 4+1, 4+1, 4+1…./ __ __
      rezolvarea de la clasa 10+2*4=10+8=18 elevi in picioare
      18:1=18 banci cu 5 elevi
      18+2 = 20 banci
      18*5=90 elevi
      2. La un chiosc se aduce paine. Daca se aseaza cate 22 de paini, 22 nu au loc. Daca se aseaza cate 25 de paini pe un raft, ramane un raft cu 14 paini.
      22, 22, 22 ………. /22
      22+3, 22+3, 22+3,…./_14
      22+14=36
      36:3=12 rafturi cu 25 paini
      12+1 = 13
      12*25=300
      300+14=314 paini

    • Draga Iuliana,
      Problema cu painile nu mi se pare ca e rezolvata corect! Eu am rezolvat problema algebric si am gasit 11 rafturi si 264 de paini! Iata si verificarea:nr painilor in primul caz 11×22+22=
      =242+22=264,iar in cel de doilea caz (11-1)x25+14=10×25+14=250+14=264.Ceea ce se verifica! Rezultatul 13 rafturi si 314 paini nu verifica datele problemei.Iata:
      nr painilor in primul caz 13×22+22=286+22=308,iar in al doilea caz (13-1)x25+14=12×25+14=300+14=314 si numarul painilor nu corespunde, nu este acelasi!Cu bine!

    • Draga Iulian,
      Revin la problema cu rasadurile! Ramane un rand cu 5 rasaduri, acum am sesizat!
      1 1 ….1
      8 8…..8 raman 11 rasaduri,
      1 1 ….1 1
      10 10….10 5, cinci rasaduri pe un rand!
      11+5=16
      16:2=8 (randuri)
      8×8+11=75(rasaduri)
      (8-1)x10+5=7×10+5=70+5=75 si verifica ambele situatii!Acum e bine!

    • nu intelegeam de ce -1 dar acum am inteles. e acel rand cu 5 rasaduri.
      ma mai incurc dar pana la urma ies. am inteles. nu in totalitate dar sper sa ma descurc. Va multumesc de ajutor.

  26. probelema:
    Eugen si sora sa coloctioneaza timbre .Suma dintre numarul timbrelor lui Eugen si triplul numarului timbrelor surorii sale este 460.Suma dintre triplul numarului timbrelor lui Eugen si numarul timbrelor surorii sale este 476.Cine are mai multe timbre si cu cat?

    • Iata prezentarea rezolvarii; E Emil, S sora lui:
      /––-/numarul timbrelor lui E.
      /–-/ numarul timbrelor S. Din prima parte a enuntului,avem:
      /–––/ E
      /–-/–-/–-/ triplul timbrelor S. Suma lor 460.Din a doua parte a enuntului, avem:
      /––-/––-/––-/triplul timbrelor lui E
      /–-/ nr timbrelor S. Suma 476. Scazand, obtinem 2pE-2pS reprezinta 476-460=16.De unde, 1p E- 1p S reprezinta 16:2=8 timbre. Adica E are cu 8 timbre mai mult decat S. Refacem desenul,vom avea configuratiile:
      /––-/..+8../ E
      /––-/ S si mai departe
      /––-/..+8../ E
      /––-/––-/––-/ de 3 ori sora sa,suma 460. Dam la o parte 8 din suma si obtinem 4 parti egale. De aici te las pe tine sa gasesti numarul timbrelor fiecaruia! Sper ca ai inteles. Te astept cu rezultatele finale! Cu bine.

  27. intr-un vas sunt de 3 ori mai multe mere decat pere .La masa sunt 4 persoane .Fiecare persoana serveste cate un mar si o para.In vas vor ramane de 4 ori mai multe mere decat pere . Cate mere si cate pere erau la inceput in vas?
    _____/pere
    _____/_____/ mere
    de aici m-am blocat

    • Draga Borcea,
      Am revenit ceva mai tarziu la aceasta problema, deoarece am avut probleme cu calculatorul, insa, nu cu rezolvare la nivelul clasei a IVa, ci la nivelul clasei a Va!
      /––/p=nr perelor
      /––/––/––/m=3p(1), nr.merelor.Apoi,dupa ce se consuma cate 4 din fiecare, vom avea
      /–/p-4= nr.perelor
      /–/–/–/–/m-4=nr merelor. Vom avea(2), m-4=4.(p-4),nr merelor este de 4 ori mai multe decat pere.Inlocuind relatia 1 in 2 obtinem: 4.(p-4)=3p-4 sau 4p-16=3p-4 sau 4p-3p=16-4 sau
      p=12 si m=3.12=36. Deci sunt 12 pere si 36 mere.

  28. mama este mai in varsta decat fiica ei cu 20 ani.Acum 4 ani mama era de 3 ori mai mare decat fiica. sa se afle varsta mamei si afiicei? Logic e asa 10 ani fiica 30 ani mama acum 4 ani
    in prezent mama34 fiica 14 ,dar nu stiu cum sa calculez matematic

    • Draga Borcea,
      In urma cu 4 ani,varsta mamei era de 3 ori mai mare decat a ficei si tot cu 20 de ani mai mare!
      /––/ fiica
      /––/––-/––/ varsta mamei.Diferenta este 20.De acum drumul este usor! Te astept cu rezolvarea completa!

  29. Buna ziua!M-am impotmolit la o problema de matematica.
    Aceasta e: La o florarie s-au adus 435 trandafiri albi si rosii.Trandafiri rosii sunt cu 24 mai multi decat jumatate din numarul trandafirilor albi.
    Cati trandafiri s-au adus din fiecare culoare?

    La sfarsitul culegerii mi-a dat rezultatele dar nu si operatiile.Aceste sunt :274r si 161a.

    Eu cred ca segmentele snt asa:
    /–/+24
    /–/ }435

    435-24=411
    411:2=205.5 dar nu merge am incercat n mai multe feluri dar nu-mi reuseste.

    MULTUMESC

    • Draga Stefan,
      Nu esti atent la enunt!
      /–––––/nr trandafirilor albi
      /––-/ jumatate din trandafirii albi
      /––-/..+24../trandafirii rosii.Sper sa te descusrci acum! Te astept cu rezultatul final! Cu bine!

  30. BUNA SUNT MADALINA SI AM MICI DIFICULTATI LA O PROBLEMA LA O FLORARIE S-AU ADUS 435 TRANDAFIRII ALBI SI ROSII.TRANDAFIRII ROSI SUNT CU 24 MAI MULTI DECAT JUMATATE DIN TRANDAFIRII ALBI. CATI TRANDAFIRII SUNT DIN FIECARE
    EU AM REZOLVAT ASA A+B=435
    A=TRANDAFIRII ROSI
    B=TRANDAFIRII ALBI
    A=24+B/2
    24++B/2+ B=435
    DAR MI-A DAT 205.5

    • Draga Mada,
      Banuiesc ca esti clasa a IV a. Noi am cerut sa ne precizati si clasa! In clasa a IV a nu prea stiti sa lucrati cu litere si ar trebui sa va feriti! Cel mai bine aici ar fi sa o rezolvi prin metoda figurativa. De asemenea te rog sa scrii cu litere mici! Iata ideea de rezolvare:
      /–––––-/ trandafirii albi
      /–––/ jumatate din trandafirii albi
      /–––/..+24../ trandafirii rosii.Refacem acum configuratia,
      /–––/–––/trandafirii albi
      /–––/..+24…/ trandafirii rosii. Suma lor este 435. Observam ca daca dam la o parte 24 din suma ,raman 3 parti egale. Acum te las pe tine sa rezolvi mai departe;sper sa te descurci! Te astept cu rezultatele finale. Cu bine! PS.Te rog sa rezolvi problemele propuse de noi, la aceasta rubrica (Ora de stiinte) sa te uiti si pe problemele rezolvate la comentarii; in acest fel vei capata mai multa experienta in rezolvarea problemelor de aritmetica!

  31. Puteti folosi | in loc de / !
    Sau litera L mic, dar mai bun e | !
    Il gasiti langa Enter si puteti sa il folositi apasand Shift +

    Oricu, am o problema :

    Scrie nr. 613 ca o suma de trei termeni , astfel incat fiecare termen sa fie cu 1 mai mare decat dublul nr. precedent.

    Acestea sunt segmentele :

    I |–|
    II |–|–|-|
    III |––-|––|-|

    Dar nu stiu cum se rezolva 🙁

    • Dragule,
      Desenul tau …nu corespunde enuntului! Configuratia arata asa:
      /––/ primul numar
      /––/––/..+1../ al doilea numar
      /––/––/..+1../––/––/..+1../..+1../dublul celui de al doilea plus 1. Dam la o parte 4 din suma si raman 7 parti egale. Sper sa te descurci acum! Te astept cu finalizarea calculelor. Cu bine!

  32. M-am incurcat la o problma…
    Un numar este de5 ori mai mare decat celalalt.
    Aflati numerele,stiind ca diferenta este de 824.
    Va rog!!!Am nevoie de ajutor…!!!!

    • Va rog!!!Mai repede…Eu am inteles metoda figurativa…Dar problema asta nu imi iese…
      Sunt in cls.aIVa!!!Vreu sa ma ajuta-ti!Va rog!!
      Multumesc
      P.S.Revin peste cateva minute sa vad cum vine problema!

    • Dupa capul meu problema este…
      /______/ I nr.
      /______/___/___/____/____/_____/ al II-lea nr.
      E corect?

    • Draga Iulia,
      Desenul tau nu corespunde enuntului! Configuratia arata astfel:
      /––/primul numar
      /–-/––/––/––/––/ al doilea de 5 ori mai mare. Diferenta este formata din 4 parti egale. Sper sa te descurci acum. Te astept cu rezolvarea completa! Cu bine.

  33. Am si eu un exercitiu: Suma a 4 nr.naturale este 67.Daca din fiecare se scade acelasi nr.,se obtin nr.9,15,11,12.Afla cele 4 nr.

    • Draga Patrik,
      Nu ai respectat ce am scris noi la aceasta rubrica! Nu ne ai spus clasa si nici nu ne ai aratat ce ai facut tu pentru rezolvarea problemei. Alta data sa te conformezi! Iata configuratia rezolvarii:
      /––-/…….+9……./ primul numar
      /––-/……….+15………/ al2 lea numar
      /––-/……..+11……../ al 3 lea numar
      /––-/………+12……../al 4 lea numar. Observam ca daca din suma scadem 9+15+11+12 obtinem 5 parti egale. Te las pe tine sa finalizezi. Te astept cu rezultatele finale! Cu bine.

  34. Am si eu nevoie de niste indrumari,cine ma poate ajuta?
    Trei carti au impreuna 366 de pagini.Prima carte are de 2 ori mai multe pagini decat a doua,iar a treia de 3 ori mai multe decat a doua.Cate pagini are fiecare carte?

    • Cred ca am reusit dar nu sunt sigur
      1+2+3=6
      366:6=61
      61×2=122
      61×3=183
      prima carte=122 pagini
      a 2-a carte 61
      a 3-a carte 183

    • Draga Dennis,
      Ai rezolvat corect problema! Trebuia sa mi faci si urmatorul desen:
      /––/––/ prima carte
      /––/ a doua carte
      /––/––/––/ a treia carte. Suma paginilor 366. Sunt sase parti egale…samd.Cu bine!

  35. Am uitat sa scriu ca sunt in clasa a 4-a si m-am gandit sa incep a rezolva problema prin aflarea numarului total de pagini in cazul in care toate cartile ar fi la fel iar pe urma sa aflu cea de a 2-a carte dar nu imi iasa.Ajutati-ma va rog ca nu reusesc!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Am fost informat că datele de identificare furnizate în adăugarea acestui comentariu sunt stocate în baza de date a blogului pentru a primi informațiile/comentariile nou apărute. În cazul în care nu mai doresc acest lucru, mă pot dezabona folosind linkurile din mailurile primite. De asemenea, pot cere ștergerea de pe site a informațiilor ce pot duce la identificarea mea, printr-un mesaj scris.


Pentru păstrarea anonimatului, folosiți un pseudonim și o adresă de mail inventată, precum a@a.a.



CabinaFotoSunt.eu - Distractie la evenimente